Bushman’s Revenge – Electric Komle – Live!

Bushman’s Revenge
Electric Komle – Live!
Rune Grammofon RLP2144

Publicerad: tors, 2013-07-11 19:44

Electric Komle är inspelad live i Molde i maj 2012 och släppt på ständig konsekventa och innovativa Rune Grammofon. Herrarna i Bushman's Revenge firar tio år som band och det märks att de spelat mycket tillsammans. De låter väldigt avslappnade och kör sin grej fullt ut.

Bushman's Revenge består av Rune Nergaard på elektrisk bas, Gard Nilssen på trummor och Even Helte Hermansen på gitarrer, och det är helt klart gitarren som står i rampljuset. Basen och trummorna lägger ett groove, en botten för gitarren att stå på varpå sedan Even Helte Hermansen släpper lös gitarrdjävulen i sig och vältrar sig i klassisk gitarr-narcissism. Helte Hermansen släpper alla hämningar och ylar på, men han menar varenda fras och det råder ingen tvekan om att elgitarr med mycket dist för honom är världens ballaste instrument. Trummorna har för mig ett ganska obehagligt metal-sound där pukorna låter som ett skri från en förfluten och smärtsam tid av tonårsångest. Basen är som sagt mest till för att ligga bakom och stötta upp musiken. Det kan låta lite trist men det är ett gammalt hederligt och ärefyllt uppdrag för en basist och Nergaard utför det på ett strålande sätt.

Låtarna har liknande uppbyggnad: nåt litet intro, nåt litet tema susar förbi, sen gitarr-godis och sen slut. Typ. Men det finns lite annat också. Till exempel, "As We Used To Sing" är uppbyggd kring en svängig trefjärdedels-takt, och Medley luktar sydstatsrock, med en touch av aylersk friformshymn, en kobination man gott kan smaka lite extra på. En klassiker hinner man också med, Ornette Colemans "Lonely Woman" tolkas på ett ödesmättat sätt med ett särdeles fint slutparti. Men. Bushman's Revenges akilleshäl är, som jag antytt, att tempi, grooves och sounds låter ganska lika skivan igenom. Det kan kännas något enformigt framåt slutet, men samtidigt bidrar det till en helhet som det kanske bara tar lite tid att tränga genom.

Samtliga medlemmar i trion är skickliga instrumentalister, kompositionerna är finurliga, de är tighta som grupp och de har hittat sitt sound och sitt kall, allt finns liksom där på plats.

Just det, för den som undrar vad en komle är så är det, såvida jag inte missförstått något, en potatisklump, motsvarande kroppkaka i Sverige. Vad som föranlett titeln Electric Komle kan jag inte svara på, men jag kan konstatera att det är en förskräcklig titel på ett annars fint album.

Youtube: Hemma hos NWW

Årets texter

2014