Elephant9: Walk the Nile

Elephant9
Walk The Nile
Rune Grammofon RCD 2095

Publicerad: ons, 2010-04-07 23:26

Debutplattan Dodovoodoo var ett riktigt rivjärn. Och Elephant9s Walk the Nile är inget undantag. Det är feta orgelmattor, explosiva trummor och tungt basdriv som hämtar sin kraft från 60/70-talets jazz och proggrock.

Ledstjärnan, Ståle Storløkken, har förutom sin medverkan i Supersilent och Humcrush, spelat med såväl Terje Rypdal som Nils Petter Molvær. Han är också den mest namnkunniga i trion. Han öser på i full frenesi och låter som John Lord på ecstasy. Han trollar intensivt bakom tangenterna och man undrar om det glöder i hans Fender Rhodes och Hammondorgel. I de mer suggestiva ögonblicken som på ”Walk the Nile” kan man höra Supersilentvibbar i Storløkkens spel. Det är förövrigt ett fantastisk spår som dras ut i en tio minuter lång excersis med orientaliska undertoner.

”Habanera Rocket” börjar med ett långsamt tugg och byggs upp mot ett fyrverkeri i Weather Report-färger. Shiningtrummisen Torstein Lofthus tam-tam-drivna trumspel och Nikolai Eilertsen basdriv skapar en taktfast struktur som jobbar mot Storløkkens impulser.

Det är en låt som påvisar att det är en tight trio med visioner. Det svänger och funkig jazzrock kanske inte låter så spännande, men musiken rusar fram som ett skenade tåg utan att upphålla sig för länge i det förgångna. Det är så retro att det blir modernt. Elephant9 levererar ännu en krutdurk som det inte går att duka för. Det smäller rakt i solar plexus.

Youtube: Lard Free 1971

Årets texter

2014