Humcrush with Sidsel Endresen

Humcrush with Sidsel Endresen
Ha!
Rune Grammofon RCD2114

”Ha!” är ett lyckat samarbete mellan duon Ståle Storløkken/Thomas Strønen i Humcrush och röstimprovisatören Sidsel Endresen! Som trio har de turnerat en hel del under senare år och skivan är en inspelning från en konsert vid Willisau Jazzfestival förra året. Det är en väldigt rik musik denna norska trio spelar, full av infall och rytmik. Nio improvisationer i en genrebefriad värld. Ibland vandrar man in i surrealistiska skogar inte långt ifrån Supersilents hemmarker (där Storløkken är medlem). Ibland är det direkt mystiskt. Fuktigt. Ibland är det nästan stillastående.

Spänsten och det studsiga soundet förenar Storløkkens keyboards och Thomas Strønens trummor. Det intensiva bryts upp av sammanhängande svep på Storløkkens tangenter. Sidsel Endresens mörka och något skrovliga röst passar in perfekt i sammanhanget. Tillsammans med Humcrush spelar hon en lika egen som fri musik. Förnimmelser av ord gör att man aldrig blir riktigt klok på om hon sjunger ord eller bara härmar dem – eller både och. Hur som helst är det mycket spännande att lyssna på henne. Rösten är både stark och ömtålig. Att hon trots allt befinner sig inom sångformen gör att hon sticker ut. Det är smått fantastiskt att Norge lyckats få fram så många säregna röstimprovisatörer som Endresen, Maja Ratkje och Lisa Dillan.

Soundofmusic söker webmaster

Drupalkunnig sökes till Soundofmusic. Vi trivs bra med vårt utseende, men det finns alltid saker att utveckla och förbättra. Vi behöver en webmaster som kan hjälpa oss mot en ytterst liten penning. Maila till red@soundofmusic.nu.

Jazz är farligt

1976
Spellista. Jazzen trevar. Slick fusion och rock rör om. Frijazzen i USA grupperar om och söker sig till europeiska bolag. Lyssna på Frank Lowe, Brand X, Leo Smith, Jaco och andra. Lyssna!