Luigi Archetti/Bo Wiget: III

Luigi Archetti/Bo Wiget
Low Tide Digitals III
Rune Grammofon RCD2087
(improv, minimalism)

”Low Tide Digitals III” är som titeln anger den tredje skivan av denna schweiziska duo på norska Rune Grammofon. 14 musikaliska stycken som hittar alldeles egna världar in i en värld av drone, minimalism och noise med Luigi Archettis gitarr, Bo Wigets cello samt deras respektive elektronik. Framgångsrikt blandar de akustiskt och elektroniskt. Och trots att Archetti jobbar mycket med skrovlig feedback känns det som att duon i första hand inte vill bråka med ljuden, utan snarare söker efter oväsendets paradoxala skönhet.

I det avseendet kommer Bo Wiget många gånger in som en motsats till Archetti. Som i ”Stück 25” (någon vidare fantasi med låttitlar visar de inte), där en upprepad cellofras tyglar Archettis gitarrburr. I den kraftiga ”Stück 28” byter han dock upprepning mot ihållande drone och målar med den breda penseln.

Duons musik är improviserad men, får man säga, kontrollerad. Inte minst har Archetti fullständig kontroll på både gitarr och feedback även om det är han som har rollen att sätta sig på tvären när de är på det humöret. Men det är långt ifrån alltid de är det. De byter dessutom ofta ut de akustiska instrumenten mot elektronik, var och för sig eller båda samtidigt som i den helelektroniska och stillsamt vackra ”Stück 26”.

Blandningen av instrument, genrer, spelsätt och förhållningssätt – tillsammans med att båda två är fina instrumentalister – resulterar i en ganska varierad musik. Låtarna skiljer sig åt medan det internt alltid finns en minsta gemensam nämnare. Det kan vara ett ljud, en upprepad fras eller en stämning. Archetti/Wiget är ett gott alternativ i det massiva utbudet av minimalistisk experimentell musik.

Derek Bailey 2001

Jazz är farligt

1977