Krönikor

Jan Ström om Abdelhaï Bennani

Jan Ström började samarbeta med Bennani under sin tid på Ayler Records. Efter det gav han ut hela 13 av Bennanis inspelningar på sitt bolag JaZt TAPES och kom att bli den skivbolagsdirektör Bennani främst kom attvända sig till. Här beskriver Ström hur de båda träffades och kom att samarbeta. Texten är skriven 2014 >>>

Julien Palomo om Abdelhaï Bennani

Julien Palomo som driver franska skivbolaget Improvising Beings kände Bennani en lång tid och de har haft ett nära samarbete. Här ger han oss en bakgrund till Bennani, hans person, hans musik, tidsanda och skivbranschen. Texter är skriven 2014 >>>

Abdelhaï Bennani: 1950-2015

Abdelhaï Bennani, 1950-2015. FOTO: Michel Kristof

Abdelhaï Bennani: 1950-2015

Den marockanske tenorsaxofonisten Abdelhaï Bennani har gått ur tiden. En doldis, en musiker som gick mot strömmen. En människa som fått kämpa. Joacim Nyberg tecknar ett porträtt av en musiker som alltid följde sin instinkt och därmed på många sätt avskärmade sig men även skapade starka band till de han knöt an >>>

Liner notes

Liner notes.

Liner notes

Är liner notes ett spöke från det förflutna? Dessa texter som författas för att ackompanjera skivor har börjat spela en marginell roll i dagens musikindustri och riskerar kanske till och med att försvinna. Soundofmusics Joacim Nyberg funderar lite kring liner notes och bjuder in läsaren till ett samtal >>>

Gammeljazzen går igen

Krönika. Gammeljazzen går igen. Tveklöst är det så. Och kul är det. Cool Quartett, Swedish Azz och Umlaut Big Band. På olika sätt närmar de sig jazz från förr. Lite sött att se hur avantgardet nåtts av retrovågen, skriver Magnus Nygren i en krönika >>>

RIP Nya Upplagan 2006 - 2013

Lars Yngve skapade Nya Upplagan.

RIP Nya Upplagan 2006 - 2013

Nya Upplagan grundades 2006 av eldsjälen Lars Yngve i Ystad, den spreds i 30000 gratisex i Skåne och Stockholm, gratistidning av rang som behandlade allt från musik och litteratur till konstig humor. Lars Yngve fick inga bidrag, han var redaktör, distribuerade och skötte allt själv. Kulturrådet sade nej. Till slut gick det inte mer. Nya Upplagan läggs ner. En stor förlust >>>

Peter Brötzmann - igen

Krönika. Thomas Millroth berättar om ett omskakande möte med Peter Brötzmann för länge sedan, hur han förlorade sin musikaliska oskuld och förstod vad gruppen betyder och inte betyder. Och bestämmer sig för att Brötzmann aldrig kunnat bli eller velat vara ett varumärke. Omprövande, konsekvent musik i världen. Ännu en av frijazzens största >>>

Optimering av den individuella musikupplevelsen

Uppifrån och ned: Max Wainwright, Unstrich, Bremen.

Optimering av den individuella musikupplevelsen

Krönika. Den traditionella konsertformen är gjord för en kollektiv upplevelse. Mattias Jonsson efterlyser nya former för de individuella musikupplevelser som egentligen utgår från helt andra förutsättningar >>>

En visuell förstärkare

Krönika. Thomas Millroth har lyssnat på Andrea Neumann och Bonnie Jones och sett konst av Per Mårtensson och Kristina Matousch och undrar om inte den samtida konsten och musiken har mer med varandra att göra än man kan tro >>>

Modularmusikens oföränderliga spänning

Pauline Oliveros, numera 80 år.

Modularmusikens oföränderliga spänning

KRÖNIKA. Det är inne att ratta modulsynt igen, men snarare än framåt tittas det i backspegeln. Sven Rånlund ser tidsperspektiven krympa mellan 80-årsjubilerande Pauline Oliveros tidiga elektroniska stycken och Keith Fullerton Whitmans självspelande hullerombullermusik >>>

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry