2014: Johannes Bergmark

2014: Johannes Bergmark

Johannes Bergmark spelar Plattform för förstärkta föremål, solo 15 november 2014 på Audio Art Festival, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków. foto: Mikołaj Zając.

2014: Johannes Bergmark

Publicerad: fre, 2014-12-05 13:07

I år har jag haft 10 solos, 28 ensemblekonserter, 2 instrumentbyggarworkshops och deltagit i 3 utställningar i 8 länder, däribland 10 nya städer, 31 nya spelplatser (varav en rörlig, dvs segelbåten Schhh) med 68 nya samarbetspartners, medverkat på 6 cds/dvds/kassetter och gjort 1 ny eam-komposition och 5 nya instrument/musikaliska performances. Ett ganska normalt arbetsår.

Mina personliga höjdpunkter:

Deltagandet i Berlin och Stockholm i arrangemang av det unga hyperaktiva internationella nätverket Multiversal, där bl.a. min duo med Eliad Wagner var en av mina favoriter. Jag ingick också i en ensemble med Les Trotteuses, som komponerar musik för väckarklockor!

Ett solo på Westgermany i arrangemang av Month of Performance Art Berlin där jag med kontaktmik i magen spelade sågar (min nya baryton och min sopran) i duo med mitt eget hjärtljud.

En workshop i Gaziantep med turkiska och syriska flyktingbarn, arrangerat av turkiska nationella televisionen.

Trion med Adam Bohman och Martin Klapper – mina närmaste kollegor och virtuoser på förstärkta objekt och andra oortodoxa ljudkällor, på festivalen Rösta På Fylkingen. Vi använde Adams textkollage från snabbmatsmenyer och annat som ett instrument bland andra och det lyfte vår trio till en unik höjd. Det gjorde också att vi hade en inspelningssession på EMS med Paul Dutton, en av mina favoriter inom röstkonsten som jag (med hjälp av Girilal Baars) till slut lyckades ta till Sverige efter att jag sett honom i St John’s Sound Symposium 1996!

Performance Art Links-Festivalen gav mig möjligheten att på egen risk göra en tillståndsfri gerillainstallation som en hämnd mot husägaren som under Nordic Music Days vägrade låta mig göra en långsträngsinstallation under Katarinahissen på Slussen. Jag tog ansvar för säkerheten med god marginal: en 30 meter lång kraftig pianosträng sänktes ned över räcket, med en röd ballong innehållandes en munfull vatten som sänke och blickfång. Det var en strålande solskensdag och polisen stoppade mig inte på hela dagen. Ljudet av vinden i strängen förstärktes med en kontaktmik limmad på en magnet jag svingade på plats på strängen. Ljudet var bland det mest magnifika jag hört och jag kände det som att jag utfört mitt livs mästerverk. Titel: "An Acoustic Study Of The Wind".

Under Ljudexkursioner, Ann Roséns och Sten-Olof Hellströms ljudforskningsstation i form av en segelbåt, använde jag samma teknik för att utforska havsdjupets ljud. Jag hade nyligen läst om att svenska fiskare brukade sänka en pianosträng i havet för att känna efter vilka sorts fiskstim som var där. De kallade det Feeling Wire.

Skomvær Fyr, längst ut på Lofoten, där jag med Marie Kaada Hovden organiserade ett Co-Lab med 10 konstnärer från hela världen i två veckor. Jag hade en workshop och sen var det fritt skapande av de medverkande med tillgängliga resurser. Dessa var ransonerade eftersom vi var beroende av regnvatten, ingen fick duscha på en vecka och havet var iskallt. Men vi var alla på samma ö. Även Marie jobbar med långa strängar och vi utnyttjade fyrens insida och utsida och de 40m långa strängarna hade ett makalöst ljud.

Till GEIGERs hyllningsfestival till Sten Hanson hade jag gjort ett stycke inspirerat av hans historia om att manipulera bandspelare med en tandpetare. Alla ljud i mitt stycke kom från hans tandpetare. Men GEIGER bad mig komma kroppsligen också så jag fick göra en liveversion. GEIGER är min favoritarrangör i Sverige och tillställningarna är alltid trevliga och välgjorda.

Jag spelade solo på Audio Art Festival, en av de äldsta i sitt slag. Jag kom efter en mycket bra konsert av Benjamin Thigpen och Jean-François Laporte, plus en parodi på Diskopolo (ung. polsk folkpop från 90-talet) och undrade vad jag kunde göra efter detta, förväntande det värsta. Men jag har sällan varit med om en mer uppmärksam publik – de andades knappt och verkade helt med i mitt flöde. Tillsammans färdades vi till ett parallellt universum.

Utan att knappt sova kastades jag in i organiseringen och modereringen av en Samtalskväll om Improvisation och Komposition för FST/ABF Stockholm. Mattin hade en presentation med kritik av improvisationsmusikens självförståelse och frihetsbegreppets fällor, och Carl Bergstrøm-Nielsen, kanske nordens främsta expert på grafisk notation, intuitiv musik och liknande former att komponera för improvisatörer, gav sitt perspektiv. Det behövs mer kritisk diskussion om musik, och jag är glad för FSTs initiativ.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry