2014 : Susanna Lindeborg

2014 : Susanna Lindeborg

Susanna Lindeborg, Gino Robair, Ove Johansson och (på huk) Per Anders Nilsson.

2014 : Susanna Lindeborg

Publicerad: tis, 2014-12-09 09:58

2014 blev ett hektiskt år. I februari reste vi till Kalifornien med Natural Artefacts: Per Anders Nilsson, Ove Johansson och undertecknad. Ett par dagar innan hade vi haft en konsert i INES-serien (improviserat/nutida/elektroniskt-experimentellt/sound) på Nissanscenen i Halmstad. INES-serien som vi driver tillsammans med Kultur i Halland. Det var en dubbelkonsert med en yngre grupp: Kvintetten som sprängdes samt Peter Brötzmann/Peeter Uuskyla duo. Jättefint spel av båda grupperna, men man slogs av den mognad som Brötzmann/Uuskyla visade i sitt spel - varierat och inte bara full fart som förknippar med Brötzmann annars. Men varför kommer den stora publiken bara när det är kända namn? För att lyssna på sin ungdoms musik? Vill man inte chansa på att lyssna in dagens unga musik?

Vi kom iväg till San Francisco efter ett par dagar för en veckas konserter tillsammans med Gino Robair på slagverk, elektronik samt Tim Perkis, elektronik - grundare av gruppen Hub tillsammans med John Zorn. Repade först på lite teman med Weberns skalsystem och gjorde efter ett par dagar inspelning på CNMAT, Berkeley University - musikavdelning, ledd av David Wessel (gick sorgligt nog bort i höstas), där man forskar kring musik, dator och programmering. På kvällen gjorde vi en konsert som också spelades in av skickliga ljudtekniker. Dagen efter konsert på Center for New Music i San Francisco, jättefin lokal som kulturmyndigheter gett bidrag till för presentation av ny musik i en nedlagd biograf. Strategiskt nog placerad i grannskap av den värsta knarkhandeln i staden - nog med tanke på att försöka ändra kvarterets karaktär.

Så en konsert i Berkeley, Tom's Place. Ett hemmahosarrangemang, där publiken i stora massor strömmar till Tom Duffs villa, där en stor flygel residerar och där man presenterar improvisationsmusik av olika slag. Sista konserten var nere på Stanford University i deras lokaler för forskning kring ljudsyntes och elektronik, Carma. Musikavdelningen med dess ledare var fäder till FM syntesen. Alla som rört sig kring syntmarknaden vet att FM syntesen är principen för en av de första digitala syntarna, Yamaha DX7. I varje fall den som totalt dominerade marknaden i början och mitten av 80-talet. Nere i en utställningshall stod också förlagan till den första DX7an. Patentet såldes till Yamaha för stora pengar och numera har musikavdelningen enorma resurser till sitt förfogande.

Ove och jag blev inbjudna till en liten sightseeing, där vi först fick besöka en avdelning där man höll med experiment kring 3D-skrivare och små instrument. När vi var där höll man på med saxofonmunstycken och olika öppningar och hur man kunde koppla elektronisk styrning till detta. Fördelen med att kunna experimentera med 3D-skrivarna är ju att varje munstycke behöver bara kosta c:a en dollar mot åtskilliga hundra kronor för konventionella metall-eller ebonitmunstycken och man kan då göra om försöken utan större kostnad.

Mest fantastiskt var sista avdelningen där en asiatisk kvinna höll på med forskning kring hjärnvågor. Där jobbade tonsättare som dels utifrån analys av sina hjärnvågor komponerade musik, dels framställde ljud i tongeneratorer. Vi fick dock aldrig höra något slutresultat, men största problemet för dem var att begränsa hjärnvågorna.

Väl hemma igen väntade musikernas ständiga gissel - administration, ansökningar och redovisning. Kändes som om hela mars/april ägnades åt detta.

INES-konserterna fortsatte under våren med Anna Petrini/Karin Hellqvist, Soil Collectors, familjeföreställning med Amazonas, konsert på Världsarvet Grimeton med Natural Artefacts + Gino Robair. I samma veva spelade vi på vernissagen av Susan Philipsz installationer - ett EU-samarbete längs de västra kusterna. Under sommaren presenterade vi Åke Parmerud på Grimeton. Hösten: Cykelkonsert med Per Anders Nilsson och Mikael Forsman, tonsättarmöte med Anna-Lena Laurin, Stockholms Saxofonkvartett med elektroakustiska tonsättare, INES-jul med Mwendo Dawa + gäster David Stackenäs och Patric Thorman.

Vi har också spelat en del med Mwendo Dawa, gjort solokonserter, men under hösten mest jobbat med två skivprojekt och releaser av dessa. Dels inspelningen av Natural Artefacts i USA med titeln California Connection. Dels en dubbel-CD kallad Sudden Meeting med Ove, undertecknad samt Thomas Fanto, elbas, elektronik, Michael Andersson, slagverk, elektronik. En inspelning som verkligen var ett tillfälligt möte. Vi spelade tillsammans på 70-/80-talet, har varit ifrån varandra sedan dess, men Thomas tog initiativ till att vi skulle spela lite bara för skoj. Det lät jätteintressant tyckte vi, ringde inspelningstekniker och slutresultatet blev denna CD - fritt, impro, elektronik, seriellt.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry