Anne Dudley och The Art of Noise

Anne Dudley och The Art of Noise

Anne Dudley.

Anne Dudley och The Art of Noise

Publicerad: tors, 2013-03-07 17:07

I år har det gått hundra år sedan futuristen Luigi Russolo skrev sitt manifest The Art of Noises och trettio år sedan samplingspionjärerna The Art of Noise bildades. Soundofmusic lyfter särskilt på hatten för Anne Dudley.

Av: Mattias Jonsson

På Internationella Kvinnodagen uppmärksammar vi idag den brittiska kompositören, musikern och producenten Anne Dudley. Sedan början av åttiotalet har hon medverkat på en lång rad popskivor och inte minst komponerat musik till en lång rad filmer. Hon har hela tiden rört sig mellan olika genrer och musikaliska världar, alltid intresserad av att ha rätt ljud på rätt plats. 2001 blev hon den förste att bli utsedd till ”Composer in Association” hos BBC Concert Orchestra.

Mest känd är hon kanske som en av grundarna av The Art of Noise, samplingspionjärerna som slog igenom under åttiotalet med sin blandning av topplisteflirtar, djärva produktioner och en ansiktslös, mytbildande image. Förutom Anne Dudley bestod The Art of Noise till en början av producenten Trevor Horn, musikjournalisten Paul Morley och musikerna J.J. Jeczalik och Gary Langan. Namnet lånades från Luigi Russolos futuristmanifest The Art of Noises, en musikhistoriskt legendarisk skrift som i år fyller hundra år.

När man idag lyssnar igenom de tidiga skivorna med The Art of Noise upptäcker man föga oväntat att en del låter väldigt tidstypiskt – och ganska daterat – medan somligt har åldrats otroligt väl och känns väldigt långt före sin tid. Det känns viktigt att sätta in det hela i ett tidsperspektiv. Idag kan man med enkla verktyg göra musik med sin telefon. Men i början av åttiotalet var det bara ett fåtal musiker som hade tillgång till en Fairlight CMI (det underlättade om man hette Peter Gabriel, Kate Bush, Herbie Hancock, Stevie Wonder eller Jean-Michel Jarre).

The Art of Noise var flitiga användare av Fairlight CMI. De provade instrumentets möjligheter fullt ut. Ibland rörde sig musiken mot ett idylliskt, filmiskt håll. Ibland var den mer attackerande och kakafonisk. Idag är samplingen standard, då var det intressant att utforska vad som gick att göra och därmed kanske kliva över en eller annan gräns. Anne Dudley har en hel del musik på sitt samvete, till stora delar inom relativt konventionella ramar, men med sorgligt underskattade The Art of Noise bidrog hon till definitivt till att bredda den musikaliska paletten.

art_of_noise.jpg
The Art of Noise.

Här är en Spotify-lista med tjugo av de bästa Art of Noise-spåren.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry