Gästinlägg: Mercury Prize 2015

Gästinlägg: Mercury Prize 2015

Prispokalerna vid Mercury Prize.

Gästinlägg: Mercury Prize 2015

Publicerad: tors, 2015-11-19 13:30

Den 20 november utses årets vinnare av Mercury Prize, det pris som delas ut till den brittiska eller irländska artist som har släppt årets starkaste album. De tolv nominerade i år inkluderar etablerade artister såsom Aphex Twin och Jamie xx såväl som nya artister såsom SOAK och C Duncan.

Av: Jessica Svenningsson

Mercury Prize är öppet för alla genrer men uppmärksammar främst album inom pop och rock och får ofta kritik för att få andra genrer blir nominerade. För att kunna bli nominerad till priset krävs att artisten eller minst hälften av medlemmarna i ett band är från Storbritannien eller Irland, att albumet har getts ut såväl på CD som digitalt samt att en administrativ avgift om 170 pund exklusive moms ska betalas in. Detta i sig diskvalificerar många mindre artister som exempelvis endast ger ut en digital version eller som inte tycker att priset är värt anmälningsavgiften.

Det pratas ibland om att det skulle ligga en förbannelse över Mercury Prize och det har spekulerats kring hur priset kan släcka ner en ny, lovande artists karriär efter att flertalet vinnare inte lyckats att följa upp succén. När Gorillaz blev nominerade 2001 insisterade de att de skulle bli borttagna från listan eftersom att vinna priset skulle vara som att ”för evigt bära en död albatross runt halsen”.
Kortsiktigt kan de flesta av de vinnande artisterna se sina skivintäkter mångdubblas och att de når en mer mainstream publik än innan nomineringen. PJ Harvey ökade sin skivförsäljning med 800 procent när hon vann för andra gången 2011 och för förra årets vinnare Young Fathers album Dead ökade streamingen med så mycket som 1000 procent efter att de blev nominerade. Många av de vinnande albumen räknas idag som kult, bland annat Gomez Bring it on, Talvin Singhs Ok, Roni Sizes New Forms och Badly Drawn Boys The Hour of Bewilderbeast. Gemensamt för dessa artister är att de i och med sin vinst även nådde en viss kommersiell framgång, men att det sedan dess har varit tyst kring dem och deras följande album har inte nått samma succé.

Jamie xx har tidigare vunnit Mercury Prize som del i The xx och han har haft ett bra år som soloartist under 2015 och hans nya album In Colour har legat högt upp på albumlistor världen över. Han är nog en av de nominerade artisterna som inte skulle hålla med om att ligger en förbannelse över priset. The xx kunde följa upp sitt första album med kritikerrosade Coexist och Jamie har sedan dess även kunnat starta sin framgångsrika solokarriär. På fredag är han favorit till att för andra gången vinna priset. Aphex Twin har en tjugo år lång karriär bakom sig och har aldrig varit den som strävat mot att vara mainstream och det är tveksamt om han skulle låta sin karriär påverkas nämnvärt i någon riktning.

De kortsiktiga fördelarna är lätta att se och priset ger artisterna en plattform att nå nya lyssnare på, här har artister såsom ESKA, SOAK och Benjamin Clementine mycket att vinna. Men med dagens stora utbud och möjligheterna för nya artister att nå ut med sin musik räcker det inte långt att ge ut bra musik. Det gäller att fortsätta vara hungrig, att ha en plan och att vara synlig om man vill nå fram genom mediebruset. Faktum är att hälften av årets nominerade artister har gett ut sitt debutalbum det här året och de skulle alla gynnas av en större lyssnarbas. För de här artisterna som inte har så många lyssnare ännu ger Mercury Prize dem en chans att nå ut med sin musik, men de måste fortsätta att var nyskapande och ta risker för att kunna behålla sina lyssnare. De är de artister som har både mest att vinna såväl som att förlora på att utses till vinnare.

Om Mercury Prize sammanfattar det brittiska musikåret är det Sound Of som påbörjar det. Sound Of är en omröstning bland musikbranschen och anordnas av BBC i början av varje år för att uppmärksamma nya och lovande artister. Utnämningen är öppen för alla genrer och även om de nominerade ibland gör smalare musik brukar vinnarna i slutändan vara mainstream, vilket kan förklaras av det stora antalet panelmedlemmar. Vinnare av Sound Of 2015 var Years & Years och bland de nominerade hittar vi Slaves, SOAK och Wolf Alice som även är nominerade till Mercury Prize.

Även om det brukar finnas ett visst överlapp mellan de nominerade artisterna för de båda priserna har ingen artist som vunnit Sound Of sedan gått vidare till att vinna även Mercury Prize. Utmärkelser såsom Sound Of kan ofta bli en självuppfyllande profetia, och visst har det varit ett bra år för Years & Years, men vad var det som gjorde att de föll kort inför Mercury Prize medan Slaves, SOAK och Wolf Alice även blev nominerade dit?

Years & Years släppte sitt debutalbum Communion i juli och det gick direkt upp på första plats på albumtoppen i Storbritannien. Communion har sålt mer än 650 000 kopior världen över och är det snabbast säljande albumet från en artist på en brittisk label, men även om albumet var mycket populärt bland lyssnarna har det inte fått ett lika varmt mottagande hos alla kritiker, många fann det slätstruket och ansåg att bandet tog för få risker.

Populariteten hos de nominerade artisterna skiftar från år till år. Förra året var det endast ett av albumen, Immunity av Jon Hopkins, som inte hade legat topp 20 på albumlistan. I år ser det annorlunda ut och man kan spekulera i om det beror på den massiva kritik dåvarande juryn fick för sina utnämnelser. Det skulle i så fall kunna påverka sannolikheten att de som lyckades väl under årets Sound Of även skulle kunna få en nominering till Mercury Prize negativt. Mercury Prize har fått en stämpel av att lyfta fram musik utanför de vanliga mainstreamkanalerna och att en debuterande artist redan har vunnit utmärkelser skulle kunna ligga dem i fatet när juryn tar fram de nominerade artisterna till Mercury Prize.

I slutändan är dock Mercury Prize ett pris som har en huvudjurymedlem som har en idé om hur han anser att musik ska utvecklas och gå framåt och det har antytts att han vid deras diskussioner försöker att få sina kollegor att förstå vilken typ av musik som är lämplig att framhållas av priset. På fredag får vi se om de kommer att välja favoriten Jamie xx eller om de liksom 1994 när M People vann över Blur, Pulp och The Prodigy kommer att utse någon av de mindre väntade artisterna. Med de uteblivna framgångarna för många av de vinnande artisterna tillsammans med det faktum att ett album idag inte har samma status som förr gör att Mercury Prize måste kämpa för att fortsätta att vara relevant och få behålla sin kvalitetstämpel.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry