Månadens trippel

Månadens trippel

Månadens omslag: La Caccia av Walter Marchetti (omslagsbild: al.sa sas)

Månadens trippel

Publicerad: ons, 2015-10-14 16:14

Varje månad väljer Soundofmusics skribenter ut tre skivor som förtjänar att lyftas fram: månadens omslag, månadens klassiker och månadens nykomling.

Av: Kristoffer Westin

Den meste avantgardisten Walter Marchetti avled tidigare i år, vilket fick mig att tänka på hans strålande märkliga album La Caccia (”jakten”), som 1974 gavs ut i den legendariska serien Nova Musicha på italienska Cramps Records. Nästan lika märkligt och fascinerande är också konvolutet, vars nio bilder i en kvadrat erbjuder många tolkningar. Det är dock oklart vem som är upphovsmannen till bilden. Den konstnärliga ledaren tillskrivs en ”al.sa sas”, vem eller vad det nu är. Marchetti under pseudonym?

När det besynnerliga bildmaterialet har fått sjunka in, framträder emellertid något brutalt. Till att börja med korresponderar ”jakten” i titeln förstås med måltavlorna, de faktiska konstruktionerna som används vid prickskytte. Men genom placeringen av en människa intill måltavlan överförs betydelsen från den konkreta materian (som används vid prickskytte), till att omfatta personen – metaforen att vara en måltavla. Dessutom har våldet passande nog färgats rött i text och bild mot en vit bakgrund.

Granskar vi bilderna individuellt tilltar fascinationen ytterligare. I samtliga fotografier anar vi en person – dock inte nödvändigtvis samma – som bär på en stor måltavla. Därtill noterar vi att det endast finns tre originalfotografier, medan respektive bild förekommer tre gånger. Exempelvis har fotografiet på personen i mössa distribuerats diagonalt, närmare bestämt i bilden överst till vänster, i mitten, samt längst ner till höger. De övriga två motiven saknar dock denna symmetriska placering.

Konstruktionen kan emellertid anta en symmetrisk struktur om vi använder logiken som metod och konstruerar fortsättningen av bildernas placering i våra tankar. Med andra ord kan vi skapa en struktur som fortsätter utanför de nio bilderna. Det repetitiva elementet associerar vi inom konsten oftast med minimalism. I sammanhanget tycks dock en synnerligen brutal minimalism framträda, genom människans upprepning av förödelse, liksom krigets påskyndande av förgängligheten.

Omslaget bär vidare på vissa gemensamma nämnare med musiken, men det tycks inte röra sig om någon djupare relation. La Caccia är en minst sagt besynnerlig komposition, skrivet för kvartett där varje spelare förfogar över ett antal lockrop. Respektive tolkare i kvartetten har ett partitur innehållande bokstäver, vilka anger det lockrop som ska användas, tillsammans med siffror, som indikerar när de ska spela nästkommande lockrop.

En arsenal av lockrop sjunger och frustar i olika kombinationer, från solo till kvartett. Ljuden av lockropen påminner förstås om respektive fåglar, men samtidigt är de plockade ur sitt sammanhang, vilket gärna reducerar ropen till ljud. Humoristiska, torra, vansinniga, förundrande och vackra ljud och ljudkomplex. En ytterst märklig ljudjakt. ”To immitate nature in her manner of operations” ansåg John Cage vara musikens yttersta uppgift och Marchetti tycks dela denna mening.


liten_news_from_babel_letters_home.jpg

Månadens klassiker

News From Babel: Letters home
Bolag: Re Records

Det blev endast två album för gruppen News From Babel, som i huvudsak utgjordes av Lindsay Cooper, låtskrivare, träblås och klaviatur; Zeena Parkins, harpa och dragspel; Chris Cutler, slagverk och lyrik; samt Bill Gilonis, bas och gitarr. Medan deras första album förefaller ta vid där Art Bears (Fred Frith, Chris Cutler och Dagmar Krause) slutade, består deras andra skiva, Letters home, i ett synnerligen unikt och tidlöst material. På den senare skivan har musiken fått en luftigare ljudbild och framförandet är livligare, mer engagerat och rymmer fler omkastningar liksom överraskningar. Med Lindsay Coopers skarpa egenskaper som låtskrivare har kompositionerna dessutom landat i en tilldragande och utmanande blandning av jazz, folkmusik (Balkan bl a), pop, experimentrock, modern konstmusik.

Chris Cutlers texter, rika på stridbara metaforer, var ett starkt och övertygande vapen i Art Bears; och han kan knappast anklagas för att ha tacklat av beträffande texterna på Letters home. Möjligen har Cutler tonat ner det explicita politiska budskapet från tiden i konstbjörnarna och förhåller sig istället mer mystisk och mångtydig i hanteringen av sitt tematiska stoff – exempelvis kring mörk materia och naturen. De politiska undertonerna närvarar emellertid hela tiden och emellanåt kommer det till mer konkreta uttryck, bland annat i metaforer över illusionen av monetära värden.

Rösterna som framför dessa texter tillhör en namnkunnig skara personer, inkluderande Dagmar Krause, Robert Wyatt, Phil Minton och Sally Potter. Gemensamt för dessa hjältar är att de alla är begåvade med unika och starka röstkaraktärer, vilket också får konsekvenser för musiken, som berikas med både variation och udd.

På det hela taget är Letters home inte bara en utomordentlig skiva – med dess tidlösa innehåll har den också mycket goda utsikter i framtiden.


frey_grizzana.jpg

Månadens nykomling

Jürg Frey: Grizzana and other pieces 2009–2014
Bolag: Another Timbre

Utmanande vackert och välbalanserat abstrakt i Freys musikaliska universum – månadens album förmodas också bli årets skiva, åtminstone i min bok. Från Schweiz kommer denna både känsliga och spännande musik, som aldrig tycks upphöra att förvåna och tjusa. Albumet består av två fullmatade CD-skivor innehållande kammarstycken från 2009–2014 för en till sju musiker. Mer om albumet kan du läsa här.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry