Monotype Rec - Eklektiska eldsjälar

Monotype Rec - Eklektiska eldsjälar

Jakub Mikolajczyk

Monotype Rec - Eklektiska eldsjälar

Komora

Monotype Rec - Eklektiska eldsjälar

MonotypeRec. från vänster till höger: Tomek Mirt, Dominik Kowalczyk och Jakub Mikolajczyk.

Monotype Rec - Eklektiska eldsjälar

Publicerad: fre, 2012-05-04 11:22

Man blir inte rik på att ge ut skivor med experimentell musik. Fråga polska MonotypeRec. De vet allt om detta. Som bekant är dock pengar inte allt. Bolaget fortsätter sin viktiga kulturgärning med oförminskad styrka från Warszawa.

Av: Mats Almegård

Inom den experimentella musiken har relativt mycket handlat om Polen på senare år. Till stor del beror det nog på det framgångsrika konceptet med Unsound Festival som både hålls i Krakow och även i Brooklyn, New York. Men det handlar inte bara om denna festival. Polska producenter är aktiva på skivbolag runt om i världen och hemma i Warszawa bubblar det och sjuder kring skivbolaget MonotypeRec.

– Polsk experimentell musik generellt blomstrar nu. Det är många nya projekt som kommer fram. Fram till nu har det varit många små scener som inte samarbetat och det har gjort det svårt att få uppmärksamhet, men jag tror det blir bättre. Samtidigt är det skillnad på att bo i Warszawa och, säg, London, New York eller Berlin. Bor man i någon av de städerna bryr sig alla i hela världen. Polen bryr sig ingen om, eller så tänker man bara på folkmusik, säger Tomek Mirt, som är en av de tre männen bakom MonotypeRec.
– Men det blir verkligen bättre. Det är många nya initiativ som uppstår och både journalister och den unga publiken runt 20 har upptäckt polsk experimentell musik, säger Jakub Mikolajczyk.

Vad är er roll inom den polska experimentella scenen enligt er själva?
– Det är inte lätt att svara på. Vi tänkte internationellt från start och det är nog först på sistone som vi börjat tänka på allt som händer hemma i Polen. Vi har lanserat M|i magazine, som är ett försök att stärka musikscenen här. Och så arrangerar vi konserter med polska artister på Centre for Contemporary Art i Warszawa. Vi samarbetar också med andra polska bolag som Bółt, Bocian och Requiem, säger Tomek.

Tillsammans med Dominik Kowalczyk driver Tomek och Jakub idag MonotypeRec. Det var Jakub Mikolajczyk som grundade bolaget och de första releaserna kom 2005. Men då hade han länge gett ut cd-r-skivor.
– Jag började väl ge ut cd-r runt 2003. På den tiden var det så man gav ut experimentell musik i Polen. Det började med att jag gav ut musik gjord av nära vänner, men ryktet spred sig och snart började jag ge ut skivor från artister runt om i världen, säger Jakub.

Tanken med MonotypeRec var att skapa en plattform som skulle vara långlivad, vilket skulle ge artister möjligheten att ge ut flera skivor och växa tillsammans med bolaget.
– Men egentligen ville jag bara ge ut bra musik. Det hela handlade om att vi var riktiga musikälskare. Vi hade ingen affärsplan. Fast vi visste nog att vi aldrig skulle bli rika på att ha ett skivbolag och det har vi ju inte heller blivit, säger Jakub och skrattar.

Han har fortfarande ett ”vanligt jobb” som betalar hyran. Även om det kostar mycket kraft och tid att driva skivbolag på kvällar och helger är det alltid värt det.
– Det är mycket tillfredställande och givande. Jag ägnar mycket kraft och energi åt bolaget, men jag får väldigt mycket tillbaka.

Vilket var ert största misstag som nybörjare?
– Bra fråga, men jag tror faktiskt inte vi gjorde några allvarliga misstag. Men vi hade verkligen ingen koll på ekonomi överhuvudtaget. Vi kände inte heller några journalister, så vi var dåliga på att marknadsföra våra skivor. Så tyvärr var det några godbitar i början som inte fick den uppmärksamhet de förtjänade. Det kan jag ångra.
– Vi kunde nog ha varit lite mer organiserade och systematiska. Men när jag ser tillbaka på vad vi gjort är jag ändå stolt och glad över hur mycket vi släppt och hur bra det gått, lägger Tomek till.

Vilken release är ni mest stolta över?
– Oj, det går inte att svara på. Varje skiva vi släpper tror jag. Vi satsar mycket tid och kraft, men som sagt, vi får också ut mycket av arbetet. Varje album är speciellt. Men extra stolt kanske jag ändå är över att samarbetat med Eugene Chadbourne, Lionel Marchetti, ErikM, Franz Hautzinger, Dan Warburton och Tetuzi Akiyama, för att nämna några.

Skivbolagets eklektiska katalog fylld av improvisationer, field recordings, noise, industri, postrock, jazz och konstmusik träffar kanske inte alltid träffar mitt i prick för alla. Därtill är det för spretigt. Samtidigt är det den stora styrkan och förklaringen till bolagets framgångar. Jakub tror att en del av framgångarna också beror på att de litar på de artister de släpper skivor med:
– Det är en absurd tanke att jag eller någon annan från skivbolaget skulle lägga oss i hur det låter på skiva. Vi arbetar med musiker som har full koll på det musikaliska alfabetet, så de får fria händer.

MonotypeRec har liksom många andra bolag en relativt stringent grafiska linje. Delvis är Tomek Mirt ansvarig för den (han ger för övrigt också ut fantastiska ambient-skivor under namnet Mirt på bolaget också).
– Så långt det är möjligt vill vi ha ett genomgående grafiskt uttryck för våra skivor. Ofta refererar vi till kartong på något vis. Vi har också detaljerade grafiska element som gör att man kan identifiera våra skivor lätt. Jag har alltid tyckt om skivbolag som har ett genomtänkt utseende för sina skivor. Men det får inte bli överdrivet. Artisterna får givetvis tycka till också, säger Tomek.

Avslutningsvis frågar jag dem om vad de drömmer om att ge ut. Det visar sig att en av drömskivorna på den ”långa listan” redan är på gång.
– I slutet av året ger vi ut en samlingsskiva med P16.D4 och det kommer bli något alldeles särskilt. Jag ser väldigt mycket fram emot att släppa denna skiva med noise/industri-legenden, säger Jakub.

Möjligen kommer de inte tjäna pengar till pensionen. Men dessa eldsjälar kommer definitivt fortsätta att placera polsk och internationell experimentmusik på kartan över saker man bör ha koll på.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry