Rara och Minijazz - Haiti på 20 låtar

Rara och Minijazz - Haiti på 20 låtar

Divine Horsemen - The Voodoo Gods of Haiti (Lyrichord, 1980). Finns även med svart omslag. Inspelningar av Maya Deren mellan 1947-1951.

Rara och Minijazz - Haiti på 20 låtar

Publicerad: ons, 2014-03-05 01:00

Musik från Haiti är inte endast voodoorytmer. Det är ett land med en rik musiktradition, vilket man kan utforska på en lång rad skivor.

Av: PM Jönsson

I slutet av 1935 åkte en 21-årig Alan Lomax till Haiti på sin första inspelningsresa helt på egen hand. Landet hade då nyligen blivit fritt efter en amerikansk ockupation och via hjälp av antropologer och forskare som Harold Courlander (senare redaktör för Folkways etniska skivserie) fick den blivande fältinspelningsgurun successivt kontakt med musiker, sammanlagt spelades det in 50 timmar musik, samt en hel del filmmaterial. Musiken arkiverades och samlade damm i decennier innan en 10-Cd-box landade för några år sedan.

Lite mer än 10 år efter Alan Lomax Haitivistelse kom avantgardefilmaren Maya Deren till den västra delen av ön Hispaniola. Hon började spela in en film – Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti – som i huvudsak fokuserade på voodooceremonier, skrev en bok som utkom i början av 50-talet, men filmen slutförde hennes man Teiji Ito först i början av 80-talet, 20 år efter Maya Derens död. Musik hämtad från filmen gavs även ut som skiva på Lyrichord (1980).

Jag vet inte varför pionjärprojekten blev så fördröjda. Det fanns ett stort intresse för Haiti, inte minst populärkulturellt, med förenklade, exotiska filmer och snaskiga skildringar som gottade sig i voodookulturen. Det släpptes säkert en och annan skiva som bottnade i voodooritualernas eggande trummusik, men det folk ville höra på skiva – både på Haiti och annorstädes – var svängiga låtar som tog avstamp i den rika karibiska och kreolska musikkulturen, via amerikansk jazz och kulturella arv från kolonialmakten Frankrike och delvis även Spanien som under århundraden styrde över grannlandet Dominikanska Republiken.

När skivsamlaren, discjockeyn och klubbprofilen Hugo Mendez (Sofrito) presenterar haitisk musik på den färska dubbeln Haiti Direct: Big Band, Mini Jazz & Twobadou Sounds, 1960-1978 (Strut, 2014) finns små ekon från voodooceremonierna, eller snarare från rara-musiken, festivalmusik under påskhelgen, där voodoo kan förekomma. Men i huvudsak är det méringue, compas, mini jazz (mer västinfluerat, mindre ensembler, ofta med elgitarr och saxofon) och twobadou.

Samlingen är en öronöppnare fullproppad med supersvängig musik. Inspirerad av Hugo Mendez urval knåpade jag ihop en liten spellista. 20 låtar, ett par spår från Strut-samlingen och liknande musik, två låtar med den suveräna twobadouren Ti Paris, men även en hel del fältinspelningar, från den nämnda Lomaxboxen, och från flera Folkwayssamlingar. Min favorit är dubbeln Rara in Haiti/Gaga in the Dominican Republic (släppt i slutet av 70-talet, återutgiven på Cd 1991), med inspelningar från andra halvan av 70-talet av Verna Gillis och Ramon Daniel Perez Martinez.

Varken Divine Horsemen: The Voodoo Gods of Haiti eller Merinques and Folk Ballads of Haiti (också Lyrichord, med Maya Deren-inspelningar) finns på spotify vad jag kan se, även om ganska många andra fina Lyrichordskivor har digitaliserats. Maya Derens Haitifilm fick däremot en slags uppföljning i och med Olivia Wyatts dokumentärfilm The Pierced Heart & the Machete (Sublime Frequencies, 2013). Voodoo fascinerar fortfarande.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry