Raster-Noton 15 år – so what?

Raster-Noton 15 år – so what?

Noto: Empty Garden (Raster-Noton A1) 1999

Raster-Noton 15 år – so what?

Ilpo Väisänen: Untitled / 20' To 2000.February (Raster-Noton 20TO200002) Del två i millenniumserien.

Raster-Noton 15 år – so what?

Mokira: Cliphop (Raster-Noton cdr036) 2000

Raster-Noton 15 år – so what?

Alva Noto: Transrapid (Raster-Noton r-n 61) 2004. Design: Nibo, R-N Modul Berlin. 2005

Raster-Noton 15 år – so what?

Alva Noto: Transvision (Raster-Noton r-n 62). Design: Nibo, R-N Modul Berlin. 2005

Raster-Noton 15 år – so what?

Alva Noto: Transspray (Raster-Noton r-n 63). Design: Nibo, R-N Modul Berlin. 2005

Raster-Noton 15 år – so what?

Robert Lippok: Redsuperstructure (Raster-Noton r-n 134) 2011

Raster-Noton 15 år – so what?

CoH: Enter Tinnitus (Raster-Noton cdr015). 1998

Raster-Noton 15 år – so what?

anbb: Mimikry (Raster-Noton r-n 121-2) 2010

Raster-Noton 15 år – so what?

Byetone: Death of a Typographer (Raster-Noton r-n 092) 2008

Raster-Noton 15 år – so what?

Mika Vainio: Vandal EP (Raster-Noton r-n 114) 2009

Raster-Noton 15 år – so what?

Alva Noto: unitxt (Raster-Noton r-n 095) 2008

Raster-Noton 15 år – so what?

Alva Noto: Xerrox vol 1 (Raster-Noton r-n 078) 2007

Raster-Noton 15 år – so what?

Ø + Noto: Mikro Makro (Raster-Noton cdr006) 1997

Raster-Noton 15 år – so what?

Taylor Deupree: Polr (Raster-Noton cdr031) 2000

Raster-Noton 15 år – so what?

Carl Michael Von Hausswolff: Ström (Raster-Noton cdr038) 2001

Raster-Noton 15 år – so what?

Alva Noto + Ryuichi Sakamoto: Insen (Raster-Noton R-N 65) 2005

Raster-Noton 15 år – so what?

Vladislav Delay: Vantaa (Raster-Noton R-N 136) 2011

Raster-Noton 15 år – so what?

William Basinski: Shortwavemusic (Raster-Noton vyr012) 1998

Raster-Noton 15 år – so what?

Wolfgang Voigt: Gas (Raster-Noton R-N 102) 2008

Raster-Noton 15 år – so what?

Publicerad: tis, 2011-11-08 16:20

Raster-Noton fyller 15 år och vi ställde frågan till några svenska musiker: Vad har skivbolaget betytt för dig? Läs svar av Andreas Tilliander, Mattias Petersson, Ida Lundén, Daniel Karlsson, Joachim Nordwall och Lars Carlsson.

Av: Sven Rånlund

MATTIAS PETERSSON
[musiker, kompositör]

i: Om jag säger ”Raster-Noton” – vad säger du?
Det första som kommer upp i huvudet är Carsten Nicolai och hans formmässigt perfektionistiska anslag som väl får anses ha genomsyrat hela labelns estetik. Jag tänker också på vitt. Och då menar jag inte Stockholmsvitt utan mer Berlinvitt med olika nyanser ställda mot varandra i strama strukturer.

ii: Vad har Raster-Noton betytt för dig och ditt eget musikskapande?
Massor som inspirationskälla när det gäller effektivt formtänkande och den massiva, överväldigande kraft som olika ljud kan få när de sätts samman och presenteras på rätt sätt i rätt ordning.

iii: Öde-ö-frågan: Du får ta med dig en skiva som är utgiven på Raster-Noton. Vilken? Varför?
Det måste nog bli Alva.Noto's Transall (som iofs är uppdelad i 3 fysiska skivor, men det är likafullt ett verk). Jag hörde detta verk första gången i Berlin 2005 (tror jag). Jag hade blivit tipsad av den trevlige mannen på skivaffären Dense om att Alva.Noto skulle spela på ett ställe i Kreuzberg, varpå jag övertygade en motvillig kompis om att vi skulle gå dit. Vi tvingades genomlida ett fruktansvärt uselt Berlin-band och övervägde flera gånger att fly från stället. Sedan gick Alva.Noto på och levererade ett live-set som fick publiken att vråla av lycka när han var färdig. Mycket av det han spelade då är med på Transrapid, Transvision och Transspray, och jag får fortfarande samma känsla som jag hade på konserten när jag lyssnar på det.

Soundofmusic om Mattias Petersson


DANIEL KARLSSON
[musiker, kompositör]

i: Om jag säger ”Raster-Noton” – vad säger du?
Framtid.

ii: Vad har Raster-Noton betytt för dig och ditt eget musikskapande?
Raster-Noton är i särklass det bolag som betytt mest för mig som tonsättare och musiker. Inget annat bolag har för mig tydligare visat styrkan i en stramt hållen estetik och ett minutiöst detaljarbete.

iii: Öde-ö-frågan: Du får ta med dig en skiva som är utgiven på Raster-Noton. Vilken? Varför?
Alva Noto - transall.
Hela trans serien utgör något större tillsammans än summan av de enskilda delarna. transall är ett konstverk jag håller mycket högt. Kanske högst av alla. Både fullkomligt genial och oerhört vacker musik.

Soundofmusic om Daniel Karlsson


Ida Lundén
(musiker, kompositör, Årets tonsättare i P2)

i: Om jag säger ”Raster-Noton” – vad säger du?
När jag tänker på raster-noton så ser jag framför mig bilden av Carsten Nicolai. Koncentrerad blick. Bredvid ett estetiskt avskalat konstverk där högtalare monterade under behållare med mjölk får mjölken att vibrera och skapa mönster. Mjölkkonst.
När jag lyssnar på Carsten Nicolai och hans alias Alva Notos samarbete med Ryuichi Sakamoto får jag inte riktigt ihop bilden av den svåre mjölkkonceptkonstnären. Det är ju så smörigt! Pianoklink med lite knaster. Då gillar jag Ryoji Ikedas minimalism så mycket bättre. Svängigt, stilbildande. Jag skulle vilja säga inbjudande även om det kanske låter konstigt. Men det är inbjudande! Rakt på. Inget tjafs. Visuellt.

ii: Vad har Raster-Noton betytt för dig och ditt eget musikskapande?
Bilden av Carsten Nicolai har inte gjort att jag känt mig inbjuden. Det har känts som en manlig knastervärld.

iii: Öde-ö-frågan: Du får ta med dig en skiva som är utgiven på Raster-Noton. Vilken? Varför?
Jag tar med mig Dataplex av Ryoji Ikeda. Den skulle passa bra som ackompanjemang till vågskvalpet som jag förhoppningsvis ligger och lyssnar till på den öde ön. Tillsammans skulle de bli en evigt snurrande diskantmaskin.

Soundofmusic om Ida Lundén


JOACHIM NORDWALL
[musiker, kompositör, driver skivbolaget iDEAL Recordings]

i: Om jag säger ”Raster-Noton” – vad säger du?
Alva Noto. Stram formgivning. Minimal elektronisk briljans!

ii: Vad har Raster-Noton betytt för dig och ditt eget musikskapande?
Inte särskilt mycket egentligen för min egen musik, eller inget alls snarare. Min inspiration kommer ju främst från äldre grejer och i bland inte alls musikaliska. Men jag har givetvis lyssnat mycket på en del grejer från deras katalog, Alva Noto, Mika Vainio, COH, Ilpo Väisänen, Frank Bretschneider... Och så har jag ju släppt Carsten Nicolais projekt aleph-1 på iDEAL. Så en koppling dit har ju funnits. Jag har alltid gillat deras tyskhet och pricksäkerhet. Egentligen ser jag nog bolaget som en förlängd arm av Carsten Nicolais konstnärskap. Men jag är nog helt fel ute.

iii: Öde-ö-frågan: Du får ta med dig en skiva som är utgiven på Raster-Noton. Vilken? Varför?
Ilpo Väisänens två magiska 10 tummare. Tröttnar aldrig på hans finska dubminimalism.

Soundofmusic om Joachim Nordwall


ANDREAS TILLIANDER
[musiker, kompositör, tillhör redaktionen för P2s Ström]

i: Om jag säger ”Raster-Noton” – vad säger du?
Statisk musik. Digitalt. Kantigt och knastrigt. Konsekvent. Fint.

ii: Vad har Raster-Noton betytt för dig och ditt eget musikskapande?
År 2000 släppte jag mitt första album som Mokira på Raster-Noton. Det betydde mycket för mig. Jag var 23 år gammal och oetablerad. Ett par tre månader senare valde jag att släppa ett tilliander-album på det då, i sammanhanget, största bolaget Mille Plateaux. Nu i efterhand kan jag ångra mig, men jag var ung och behövde pengarna.

iii: Öde-ö-frågan: Du får ta med dig en skiva som är utgiven på Raster-Noton. Vilken? Varför?
William Basinski - Shortwavemusic. En skiva som nog är rätt skön att somna in till.

Soundofmusic om Andreas Tilliander


LARS CARLSSON
[musiker, kompositör]

i: Om jag säger ”Raster-Noton” – vad säger du?
För mig är raster-noton synonymt med ett gediget arbete, nogrannhet och stramhet.

ii: Vad har Raster-Noton betytt för dig och ditt eget musikskapande?
Inte så mycket men i perioder har det betytt en del som inspirationskälla. Raster-noton är som en tung instans som jag på ett eller annat sätt måste förhålla mig till men i stort så lades de mest betydande grunderna i mitt musikskapande innan jag på allvar började spisa raster-noton. Jag blir avundsjuk på de tonsättare som är med i raster-stallet. Jag blir lockad att härma, men det tänker jag inte göra...

iii: Öde-ö-frågan: Du får ta med dig en skiva som är utgiven på Raster-Noton. Vilken? Varför?
Omöjligt att säga. Det finns så mycket bra att jag skulle kunna tänka mig att ta med en slumpvis platta. Just nu är jag inne på Frank Bretschneider, Rhythm. Tidigare var det Alva Notos Transall – det är ju i och för sig ett väldigt smart val på en öde ö eftersom den är uppdelad på tre skivor.

Soundofmusic om Lars Carlsson


Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry