SOM5 – skivtips inför julhelgen

SOM5 – skivtips inför julhelgen

Publicerad: fre, 2013-12-20 01:43

Fem av Soundofmusics skribenter tipsar om musik de njuter av, stångas med eller hänförs av. När julmaten har kallnat, klapparna är öppnade och tystnaden sprider sig. Då är det dags. Vi har tipsen! God jul och gott nytt år!



Jens Holmberg tipsar

Time is a Mountain: Same (Häpna)
Denna finstämda debut är helt klart en av kandidaterna till årets skiva 2013.

Dino Valente: Same (Epic)

Efter att Dino Valente fått kicken från Quicksilver Messenger Service och skakat galler, samlade han ihop sig och spelade in sin enda soloskiva 1968, som fångar den amerikanska trippen mitt i prick.

Bernard Parmegiani: De Natura Sonorum (INA-GRM)

Elektroakustiska trollkonster från den nyligen bortgångne fransosen Parmegiani. Vila i frid Bernard.

George Stavis: Labyrinths (Vanguard)

Med säljpitchen ”Occult Improvisational Compositions for 5-string banjo and percussion” släppte George Stavis (Federal Duck) sitt lysande soloalbum.

Chillum: Same (Mushroom)

Egentligen tredje skivan med det legendariska brittiska bandet Second Hand. Improviserad psych-progg som sägs vara inspelad när bandet hade audition för en ny gitarrist. Freak-out!


PM Jönsson tipsar

The Johnson City Sessions: Can You Sing or Play Old-Time Music? (Bear Family)
4-CD box med 100 låtar plus en maffig bok med allt som Columbia Records spelade in vid två tillfällen 1928 och 1929. Ett syskon till Bear Familys Bristol Sessions-box. Kul med så många bortglömda namn, massor av detaljer i boken levandegör inspelningarna, och musiken är superintressant. Ja, om man är såld på 20-talets hillbillymusik.

Don Cherry, Live in Stockholm (Caprice)
Kanon att Caprice har öppnat arkiven och släpper musik som spelades in i ABF-huset och ännu mer inspelningar från Moderna Muséet. Fint med alla flöjter och de turkiska inslagen som öppnar upp Don Cherrys gränslösa jazz.

The Thing, Boot (The Thing Records)
Då är man där igen. Mitt i The Things råa energi och oväntade tolkningar. De tolkar Ellington & Coltrane, men jag fastnar mest för den egna Reboot där abstrakt solosaxofon samsas med ett rhytm´n´blues-groove som får mig att le i flera dagar.

Secret Museum of Mankind - Central Asia – Ethnic Music Classics: 1925-48 (Outernational)
Hisham Mayet från Sublime Frequencies har släppt fyra av Pat Contes internationella 78rpm-samlingar på vinyl. Jag köpte tre av dem nyligen. Som den här, med musik från Centralasien. Bättre samlingar finns inte!

Paramount Hot Jazz Rarities 1926-1928 (Herwin)
Den svindyra Paramountlådan som Revenant Records och Third Man Records släppt i höst kan jag bara drömma om. Vem har råd med den? Jag torkar tårarna med den här samlingen i stället som skivsamlaren Bernard Klatzko gav ut på 70-talet.


millroth
Bluenoses önskar God Jul från Ryssland.

Thomas Millroth tipsar

Harry Miller: Different Times, Different Places (Ogun)
Explosiv sjungande dansande nynnande klagande underbar urjazz med Sydafrika och England som ursprungsländer från 1973 och 1976. En bättre hyllning till Nelson Mandela, även om det inte är avsett så, kan jag inte tänka mig. Sophiatowns ande svävar över varenda spår.

Maria Faust jazz Catastrophe (Barefoot Records)
Explosiv sjungande dansande nynnande klagande urjazz från Danmark med rottrådar i Estland fast det är från i dag. Sällsynta kraftkorn och mustigt, som det heter i jazzkretsar, saxspel av Maria Faust själv – bland det bästa i luften just nu.

Mats Äleklint Quartet (Moserobie)
Kanske inte lika explosiv och sjungande och dansande och nynnande, men nog finns det spår av urjazz här. Tänker på den tillbakalutade ”Nattbuss” och den glimrande nyckfulla ”Älgskog”; de nummer som gör skivan värd att spelas särskilt frampå småtimmarna, och det är jazz det.

Red Mitchell: What I am (Caprice)
Blir inte kvitt denna skiva, den snurrar och snurrar - explosivt, kanske, sjungande, dansande, nynnande och naiv urjazzton. ”In a Sentimental Mood” med Nisse Sandström ÄR jazzsaxofon. Som sjunger, nynnar och dansar, snurrar runt melodi och ackord och rytm tills en alldeles egen ny sång lyfter som är alldeles densamma som Ellington avsåg från början. Som det skulle kännas. Det är jazz det.

The Orchestra of Futurist Noise Intoners (Sub Rosa)
Russolos bullerinstrument återskapade. Härlig retrofuturism – smaka på det ordet. Och så kommer det sjungande, nynnande, dansande, lätt naiva då Margareth Kammerer träder fram över brusskrapets kör med sin raka röst och sjunger ”Blues or Woman in the Mind at Night”. Då reser sig alla håren, urrjazz utan att imitera. Även detta ett stycke att spela frampå småtimmarna. Det är alltså jazz det också fast det inte låter så – det bara känns på det viset.


Magnus Nygren tipsar

Oliver Lake: Heavy Spirits (Arista Freedom, 1976)
En återupptäckt i skivhyllan! Oliver Lakes skiva från 1976 med bland andra Olu Dara är en fantastisk frijazz från en tid då frijazzen tvingades till nytänk efter den svala inledningen på 70-talet.

Time is a Mountain: Time is a Mountain (Häpna, 2013)
Time is a Mountain har snurrat en hel del. Skogsjazz så långt från mossighet man kan komma. Mjuka sköna linjer.

Don Cherry: Live in Stockholm (Caprice, 2013)
Tidigare outgivna inspelningar från en tid då Don Cherry befann sig i såväl jazzen som världsmusiken. En bra och viktig skiva! Från 1968 och 1971.

Wandelweiser und so Weiter (Another Timbre, 2012)
Jag tänker väldigt mycket på den här boxen, ser dess rygg i skivhyllan och längtar tills jag kommer att ta mig an den. 6cd-skivor med hela Wandelweiser-”scenen” med Radu Malfatti, Antoine Beuger, MichaelPisaro med flera. Lågmält och koncentrerat. Kanske nu till jul! Hoppas det.

Shakti with John McLaughlin (Columbia, 1976)
Så mycket bättre än vad minnesbilden sade. Världsmusik med McLaughlin, L Shankar, Zakir Hussain med flera. Rasande tempon och fantastiska instrumentalister.


Sven Rånlund tipsar

Okkyung Lee/Lasse Marhaug/C. Spencer Yeh: Wake Up Awesome (Software, 2013)
Does humour belong in experimental music? Oh, indeed! Trion med virtuoser på cello, samplers och allsköns elektronik samspelar på oerhört intressant sätt och i praktiken omdefinierar vad ett studioalbum kan vara. Och rolig experimentell musik, visst behöver vi det!

Daphne Oram: Private Dreams and Public Nightmares (Aperture 2012)
Andrea Parker fick tillgång till Daphne Orams ljudarkiv och kom respektfullt fram med en binge låtar som både bär spår av tidiga experiment och nutida raffinemang. Inte rakt igenom lyckad, men alla möjligheter att njuta Orams ljudvärldar ska tas till vara.

Ash Ra Tempel: Schwingungen (Ohr 1972)
Rösten på Schwingungen, som tillhör den emblematiske John L, är värd att återvända till. Den febriga ”Flowers Must Die” i all ära, men det är den långsamma krautbluesen ”Look At Your Sun” med Manuel Göttschings vassa gitarr som naglar mig. We are all one, kom ihåg det.

Popul Vuh: Hosianna Mantra (Pilz 1972)
Ralph Lundstens En midvindersaga har som min obligatoriska julmusiktradition i år fått ge vika för Popul Vuhs Hosianna Mantra. Särskilt ”Andacht” har gått hårt på repeat (den är också bara 45 sek).

Fredsmanifestationer mot rasism
Det är oerhört positivt att så många människor (fackeltåg i Göteborg, demonstrationer i Stockholm och andra städer) är beredda att gå ut på gatorna och säga att det inte är okej med fascistiska hot. Må det ge verkan.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry