Koncept och dans – alva noto univrs

Koncept och dans – alva noto univrs

Carsten Nicolai. Foto: Summer Yen, Taiwan

Koncept och dans – alva noto univrs

Publicerad: tors, 2011-10-20 20:21

alva noto släpper nytt konceptalbum. raster-noton firar 15 år som innovativt och inflytelserikt skivbolag. Carsten Nicolai är med andra ord en mycket upptagen man. Soundofmusic fick häng på honom i Japan.

Av: Mats Almegård

Som en av de tre grundarna till skivbolaget raster-noton och med egna skivor under namnet alva noto är Carsten Nicolai definitivt en av de allra viktigaste personerna inom experimentell elektronisk musik under sent 1900- och tidigt 2000-tal. Med det nya albumet univrs fortsätter han på inslagen linje sedan tidigare skivor, men samtidigt har musiken blivit något mer lättillgänglig. Under Voltfestivalen i Uppsala i somras visade han upp denna relativt nya sida av sig själv. En alva noto som det går att dansa till på klubb.

Samtidigt avviker han inte så mycket. Det handlar fortfarande om digitalt ljudskräp som kirurgiskt och precis fogas samman till en fascinerande ljudväv som endast kan vara gjord av honom. Och det handlar mycket om att fortsätta där något tidigare slutade. I detta fall albumet unitxt som är föregångaren i denna ”uni-serie”.

– Det kanske blir ett uni-album till. Det saknas ju ett. Om du tittar på omslaget till unitxt är det ett stort u där, nu ett stort n på univrs, så i:et saknas. Möjligen blir det ett album där jag återvänder till de spår som redan är utgivna. Bygger om och remixar dem, säger Carsten Nicolai.

Det här med koncept verkar vara extremt viktigt för dig?
– Ja det är det. Om du tittar på min diskografi är det rätt uppenbart.

Förutom uni-serien har alva noto släppt konceptuella album tillsammans med Ryuichi Sakamoto i en fem album lång serie. Han har också gjort flera album i xerrox-konceptet (och tre ytterligare är på gång där). Hans trans-serie är också legendarisk.

– Jag tror att jag tycker om att jobba med koncept för det påminner mig om hur det var när jag började lyssna på musik för länge sedan, när jag var ung. Som barn och tonåring inspirerade alltid konceptalbum mig mycket och jag tycker själv om att arbeta på det sättet.

Så vad är konceptet på univrs?
– Detta album är väldigt inspirerat av filmen thx 1138. Det är George Lucas första film. Jag tycker inte särskilt mycket om Star Wars, men den här filmen är väldig visionär och speciell. Tanken var att producera en skiva som passade den filmens estetik.

Samtidigt är skivan alltså en av alva notos mer tillgängliga. Det sprakar och det fräser, men det gör det med ett dansvänligt beat.

– Ja, skivan växte fram ur livespelningar så den har en social och tillgänglig sida. För mig är det viktigt att det går att dansa till den och att röra på sig, dans. Det är mycket viktiga saker för univrs. Tittar du noga ser du en liten logo inuti omslaget. Den bilden är tecknad av Oskar Schlemmer, som var en viktig person inom Bauhausrörelsen. Han hade en balett som han kallade ’Triadisches Ballet’. Så logotyp återknyter till Bauhaus och dess konceptuella idé om att förena ljud och estetik.

På spåret Uni Acrynom medverkar Anne-James Chaton med talad sång. Tidigare har alva noto samarbetat med Einstürzende Neubauten-sångaren Blixa Bargeld i projektet anbb. Ändå känns inte alva notos musik helt överens med sångare.

– Jag tycker det är svårt att jobba med sång och texter i musik. Jag är inte så förtjust i sångare, men jag gillar två stycken haha. Blixa representerar min tidiga kärlek för musik. Jag var ett stort Neubauten-fan och jag älskar både hans röst och hans texter. Anne-James sjunger inte, han använder rösten som instrument. Det passar bra med den logiska aspekten av uni-serien.

Till låten uni rec har Depeche Modes Martin Gore bidragit med en sampling. Är han ett alva noto-fan?
– Jag vet inte om han är ett fan, men han tycker om de skivor jag skickar honom från raster-noton. Jag vet att han tycker om skivorna jag gjort tillsammans med Sakamoto. Daniel Miller tog med mig backstage på en Depeche Mode-konsert i Berlin en gång och jag hade turen att få prata med Martin. Sen möttes vi igen när Mute och raster-noton körde jubileumsspelningar tillsammans i London i våras. Där bestämde vi att vi skulle göra en låt som innehåller en massa samplingar från båda bolag. Martins bidrag var ett av dem. Jag har följt Depeche Mode länge och jag är mycket stolt över att få använda hans sampling.

På tal om jubileum. I år firar ni 15 år som raster-noton. Är det någon skiva du är särskilt stolt över i er katalog?
– Bland det viktigaste vi gjort är definitivt 20’ to 2000-serien som fick mycket uppmärksamhet. Vi vann Ars Electronica med den och det var ett stort och utmanande projekt. Vi är väldigt stolta över listan över artister som ingår i serien. Den reflekterar verkligen mycket av den elektroniska musiken runt milennieskiftet.

Under hösten fortsätter raster-noton att fira 15 år som skivbolag. Bland annat med en maffig festkväll på Berghain i Berlin den 4 november. Mer info: www.raster-noton.net

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry