Navigation mellan fem imaginära öar

Navigation mellan fem imaginära öar

Madeleine Jonsson Gille.

Navigation mellan fem imaginära öar

Publicerad: tors, 2013-04-11 22:40

Med ett hopvikt sjökort som omslag undersöker vokalisten Madeleine Jonsson Gille vegetationen på fem imaginära öar på nya albumet ”Sjökort: Fem öar”. ”Havet däremellan är jag”, säger hon i en intervju med Soundofmusic. Skivan består av fem improviserade låtar med inbjudna gäster.

Av: Magnus Nygren

Det började som alltid – med ett litet frö. Men grotiden är kort för Madeleine Jonsson Gilles projekt. Idén föddes för ett år sedan, nu är skivan klar.

– Jag är väldigt snabb. Ser till att saker blir gjorda. Det är nog en bra egenskap jag har, berättar hon när vi träffas i Konsthallen i Malmö.

21 år gammal har hon redan hunnit med en hel del. Hon gav ut sin första skiva när hon var 17 och skivan före Sjökort: Fem öar presenterades som en bok. Något ”vanligt” konvolut har hon aldrig gjort, berättar hon. Till våren är hon dessutom klar med studierna vid Gotlands Tonsättarskola. Och nya projekt ligger redan i pipeline.

Upprinnelsen till Sjökort: fem öar var att hon ville göra en duettskiva med improviserad musik – ungefär samtidigt dök idén om omslaget upp. Hon gjorde en råskiss med öar i ett hav, öar som representerade olika låtar där hon improviserade fram låtar med givna teman. Råskissen lämnade hon över till sin far som omformade den till ett riktigt sjökort. Och detta hopvikta sjökort är skivans omslag.

– Man kan navigera efter den, berättar hon stolt.

Förutom Madeleine Jonsson Gilles vokala inslag hörs violinisten Stefan Pöntinen, elgitarristen John Essing, trumslagaren Stefan Pasborg, multiinstrumentalisten Andreas Bertilsson och The Original Trio med Petter Rylén på piano, Björn Lindberg på kontrabas och Matias Wolf Andreasen på trummor.

– Som jag ser det är det de som kan medan jag är en nykomling. Det känns som att de sträcker ut handen till mig. Det spelar ingen roll att jag är 21 år. Det viktiga är musiken, att man tillsammans kan hitta något som är intressant. Det är jag väldigt glad över. Och i improvisationsmusik är ju tillit en nyckelsak, säger hon.

Med namnen Sand, Träd, Berg, Sten och Väder skiljer sig de imaginära öarna åt. Och namnen är mer än bara namn, det är också ord som Madeleine Jonsson Gille ber musikerna att tänka på när de gemensamt improviserar fram låtarna.

– Sand. Jag sa bara sand, sedan spelade vi, berättar hon om låten med samma namn som hon spelade in med violinisten Stefan Pöntinen.

De gjorde flera versioner. När hon först kom på Sand tänkte hon på violinens flageoletter, hur de gnistrar som sandkorn. Och när de hittade rätt hade det blåst upp till storm av små korn som gnistrade och skavde.

Just detta att tänka i bilder är inget nytt för Madeleine Jonsson Gille. Hon har synestesi vilket innebär att man förnimmer världen med dubbla sinnen. I hennes fall handlar det om att hon ser saker i färger. Exempelvis har lördagar för henne alltid varit röda till färgen. Och mig ser hon exempelvis som lite rosaröd med något mörkt på slutet.

Självfallet påverkar synestesin hennes musik. Ord blir färger, som blir känslor, blir bilder, blir möjliga instrument.

När jag frågar om hon har några förebilder är ett träd det första som dyker upp i hennes tankar. Naturen och solen har stor betydelse, berättar hon. Och Avril Lavigne, den kanadensiska sångerskan, musikern och skådespelerskan, även om Lavignes musik befinner sig långt ifrån hur hennes egen musik låter.

– Jag gör min musik. Jag kan inte låta på annat sätt än jag låter. Det finns ingen mening i att haka på en trend, säger hon.

Studierna i Visby har fött en önskan om att återvända till komponerad musik.

– Det är vackert med sånger. Jag är så ödmjuk inför dem som kan komponera och det finns så mycket att lära. Det handlar om det finstilta, säger hon och tillägger samtidigt att tanken på att hon själv ska komponera musik är lite läskig.

Men så blir det. Hon har redan namnet färdigt för kommande skivan: Fermata. Med musik för stråkkvartett.

Fotnot: Sjökort: Fem öar har just kommit ut på skivbolaget Komplott. På lördag den 13 april är det releasespelning på Rönnells antikvariat i Stockholm. Start klockan 14. Skivan kommer att recenseras i Soundofmusic den 19 april.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry