Zeon Light – smålandskassetten

Zeon Light – smålandskassetten

En himla massa kassetter.

Zeon Light – smålandskassetten

Joakim Granlund, kassettman.

Zeon Light – smålandskassetten

Publicerad: tors, 2012-11-22 14:47

Kassetter är på tapeten igen och många intressanta kassettbolag har följt i kölvattnet av den utvecklingen. Ett av dem är småländska Zeon Light som drivs av den 41-årige bibliotekarien Joakim Granlund och som släpper intressant musik i små upplagor.

Av: Jens Holmberg

Joakim Granlund är uppvuxen i Eskilstuna men bor numera i Växjö. Att han valde att starta ett kassettbolag har en ganska enkel förklaring.

– Jag hade några vänner som driver kassettbolag (Ingen våg) och det verkade väldigt trevligt. Det vill jag också göra tänkte jag och
startade Zeon Light.

Han berättar att han också lockades av formatets snabbhet och att det är enkelt att ge ut kassetter. Det är kanske också en förklaring till att kassetten som musikbärare har blivit på modet igen.

– Jag kan få ut musiken kvickt och okomplicerat. Jag har funderingar på att släppa musik på vinyl också, men det kräver en större insats, samtidigt som det kostar mer och tar mer tid i anspråk. Att det är mer omständligt avskräcker mig faktiskt lite. Och att musiken nästan är dagsfärsk i kassettformatet.

Zeon Light har precis släppt tre nya kassetter. Ett soundtrack till boken I hear a new world 1958-1962 sammanställt av förlaget Bläck charm nostalgi vassa tänder, Leif Holmstrands Getting rid of me och Pär Thörns Nedjal Echtal. De sistnämnda är två intressanta författare som här arbetar med ljud. Holmstrand har samplat köket medan Thörn bandat rapsodisk ljudpoesi. De nya kassetterna visar på styrkan hos Zeon Light, som i ett brett anslag låter det experimentella samsas med det konformistiska. Att det inte alltid finns en utstakad väg är befriande, även om Joakim medger att han har en förkärlek för 80-talssound. Istället för marknadslogik har han utgått från sig själv och vad han gillar, kontaktat musiker och frågat de vill släppa något. Jag flikar in och frågar om någon har sagt nej.

– De allra flesta har faktiskt sagt ja, men det var faktiskt en kille som kallar sig Tråd som sa nej. Han ville hellre släppa musiken på vinyl så det känns ju knappt som ett nej egentligen.

Nu är situation den omvända. Det är istället Zeon Light som får många förfrågningar att ge ut musik. Från början var det faktiskt tänkt att endast bli tre släpp. Men i takt med att intresset ökat har det fortsatt. Man kan lite skämtsamt konstatera att det rullar på.

Joakim Granlund har själv en bred musikalisk bakgrund. Som 13-åring ville han spela syntmusik som DAF och några år senare flyttade han in i garaget och tog fram vinkelslipen. Joakim berättar att Petter Herbertsson (Testbild!) nyligen frågade honom om det var han som var Dry Martini. Det visade sig att Petter hade hört Joakims kassettinspelningar från industrimusikperioden. Senare i livet sjöng han i death metal-bandet Leukemia, som fick ett smärre genombrott på 90-talet. Det kan tyckas långt från Zeon Lights ofta ambienta och elektroniska släpp och hans egna projekt Folkmun och Alan Hansen.

– Visst är det så, men det är också en del av min musikaliska utveckling. Personligen tycker jag fortfarande att det som vi gjorde som Leukemia var väldigt bra. När jag lyssnar på det idag blir jag glad och känner att vi hade något unikt. Det var inte så många som hade samma lekfullhet inom genren.

Lyssnandet som företeelse är en viktig aspekt för Joakim, som menar att kassettformatet innebär att förhållningssättet till musiken som är mer framåtlutat.

– Jag var trött på allt klickande och bytande av låtar. Jag hör en massa bra musik men vet inte vad jag lyssnar på eller så hinner jag knappt få en uppfattning om hur musiken egentligen låter. Kassetterna blev som en reaktion mot det lättillgängliga, som att ha tusentals MP3:or på datorn. Det kan låta snobbigt men jag tror att ändå lyssnandet blir mer kvalitativt. Nu får man spola om man vill hoppa fram i en låt. En kassett låter helt enkelt musiken ta mer tid. Precis som med vinylen måste du göra aktiva val.

Ofta pryder färgstarka och futuristiska motiv Zeon Lights kassetter, som skapar ett starkt visuellt signalvärde. Formgivaren och vännen Andreas Frisk hjälper till och får ofta fria händer att skapa något utifrån musiken. Med några få undantag då Joakim själv gjort omslagen eller när artisterna vill sköta det själva.

– Jag tycker det funkar väldigt bra med Andreas och han lyckas ofta fånga en slags Zeon Light-känsla om man nu kan tala om en sådan.

Finns det något du gärna skulle se på Zeon Light i framtiden?

– Det vore kul att släppa något med Skeppet som jag tycker är ett av Sveriges finaste band. Eller varför inte en trippel-c-10 med finnarna i Shogun Kunitoki. Annars har jag länge jagat någon från 80-talssyntarna i Car, Skid & Crash då de har en massa låtar som aldrig släpptes när det begav sig. Detta verkar dock svårare än man kan tro. Vet någon var de finns så hör gärna av er.

Differnet ska förhoppningsvis släppa något på Zeon Light snart, i
samband med att de spelat in två nya album där de släpper musiken i skiftande format. Det finns också tankar på nytt material med Folkmun.

– Jag har haft kontakt med amerikanskan Mia Voltag som troligen
kommer att lägga sång på några spår. Hon har en unik röst som tagen ur det sena 70-talets syntexperiment. Men inget är bestämt ännu så vi får se när det blir av.

Det var föresten en annan Göteborgare som sa nej till en början. Erik de Vahl. Men som sedan ångrade sig. Något som Joakim är väldigt glad för.

– Jag tycker verkligen att Eriks musik är fantastisk och har alltid gjort. När Zeon Light stolt släppte hans 121012 kändes det som om man lika gärna kunde ha lagt ned verksamheten, vilket egentligen ingår i planen. Men snabbt insåg jag att det är väldigt svårt att sluta när en orkester som Differnet plötsligt hör av sig.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry