Konsert: Gilbert Holmström New Quintet

Konsert: Gilbert Holmström New Quintet

Gilbert Holmström New Quintet på Nefertiti, januari 2014. Bild: Andreas Johansson

Konsert: Gilbert Holmström New Quintet

Publicerad: tors, 2014-02-20 23:38

Debutkonserten för Gilbert Holmström New Quintet på Nefertiti i Göteborg visade en Mäster i högform. Med unga, namnkunniga musiker vid sin sida flödade energin. Det här var en första konsert som inte får bli den sista, skriver Andreas Johansson.

Konsert
Artist:
Gilbert Holmströms New Quintet
Plats:
Nefertiti, Göteborg
Datum:
2014-01-24

Av: Andreas Johansson

Jag må vara partisk. Ibland måste man få tillåta sig vara det. Jag har lyssnat oerhört mycket på Gilbert Holmströms musik de senaste åren. Alla som älskar musik vet att det kommer sådana perioder med jämna mellanrum - man lyssnar nästan sönder en artist. Det kan ta år att hämta sig. Att hitta tillbaka till de där skivorna långt senare är bland det bästa som finns.

Förra årets platta, Tiden Är Kort, var debuten för Gilbert Holmströms New Quintet. En uppfriskande comeback som byggde vidare på Gilberts prisade 60-tal, men med en väsentlig skillnad. En ny ton. Mjukare och lättare, kanske eftertänksam. Svårt att sätta fingret på det, men bra lät det, och skivan var bland topp 10 för mig förra året.

På ett välfyllt Nefertiti presenterades Holmströms New Quintet för första gången på scen. Samma musiker som på skivan, med ett undantag - trumpallen, som fått Anders Källberg istället för Jonas Holgersson. Men med en sådan tillbakablickande platta i bagaget tillförde det bara ännu en dimension i och med Källbergs och Holmströms gemensamma historia i Mount Everest. Lejonparten av det som spelades låg på materialet från Tiden Är Kort, och med all rätt. Den som hade hoppats på klassiker från Utan Misstankar, blev just det - utan.

Med ett material så starkt som bland annat "Osaka", "1976", "Dogfight", "Libero" och spanskklingade "Desert Walk", finns det ingen anledning att klänga sig fast vid gamla meriter.

Gilberts namnkunniga musiker på scenen behöver knappast presenteras med bakgrund. Jonas Kullhammar, Torbjörn Zetterberg och Magnus Broo är alla meriterade musiker med tunga cv:n. Men det som blir extra tydligt på denna spelning är den respekt och lyhördhet gentemot Mäster som de andra musikerna visar. De är tacksamma att få spela med Gilbert, och det märks. Leenden och blickar utbytts.

Kullhammars användande av en mängd olika saxofoner skapar en variation till den pianolösa sättningen och Magnus Broo skickar ut kaskader av toner. Gilbert jämnförde honom en gång med Arne Larsson, och med all rätt. Gammalt och nytt knyts samman.

Men det bästa och roligaste med denna konsert var den nya energi som gödde Holmströms spel. Efter att ha sett honom i ett par olika sättningar det senaste året, var det väldigt tydligt hur balansen och energin i hans spel förändrats i denna konstellation av musiker. Ett nytt flyt i fingrarna och fraseringar som tar sig andra vägar. Det gör Holmström gott att spela med en grupp yngre musiker som pushar honom men samtidigt har respekt för historien.

Detta får inte blir första och enda gången dessa musiker står på scenen tillsammans. De behöver höras.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry