Swedish Azz på skattjakt

Swedish Azz på skattjakt

Dieb13, Mats Gustafsson och Erik Carlsson i Swedish Azz på Fasching i februari 2012. Foto: Micke Keysendal

Swedish Azz på skattjakt

Legenden Georg Riedel gästade på bas. Foto: Micke Keysendal

Swedish Azz på skattjakt

Lennart Åberg, Georg Riedel och Jason Adasiewicz. Foto: Micke Keysendal

Swedish Azz på skattjakt

En man och hans tuba, Per-Åke Holmlander. Tillika en av två kapellmästare i Swedish Azz. Foto: Micke Keysendal

Swedish Azz på skattjakt

Vibrafonisten Jason Adasiewicz från Chicago hoppade in istället för Kjell Nordeson. Foto: Micke Keysendal

Swedish Azz på skattjakt

Lennart Åberg, ytterligare en legend i svenskt jazzliv. Var bland annat tongivande i gruppen Rena Rama på 70-talet. Foto: Micke Keysendal

Swedish Azz på skattjakt

Lars-Göran Ulander, tongivande musiker i Västerbotten och sedan på jazzradion i Sveriges Radios P2. Foto: Micke Keysendal

Swedish Azz på skattjakt

Den andre kapellmästaren i Swedish Azz, saxofonisten Mats Gustafsson. Foto: Micke Keysendal

Swedish Azz på skattjakt

Publicerad: fre, 2012-03-02 00:36

En svensk låtskatt grävdes upp på Fasching i onsdags. På scenen Swedish Azz och gäster som saxofonisten Mats Gustafsson presenterade vördnadsfullt: Georg Riedel, Lennart Åberg och Lars-Göran Ulander, alla var för sig med odödliga bidrag till svenskt jazzliv. Och balansgången mellan nostalgi och ett samtida uttryck är precis så lyckat man kan hoppas på.

Konsert
Artist:
Swedish Azz med gäster
Plats:
Fasching, Stockholm
Datum:
2012-02-29

Av: Magnus Nygren

Grupper med ett uttalat och snävt syfte kör ofta i diket. Viljan blir ett hinder, pretentionerna förlamar. Swedish Azz har ett syfte, vid sidan av att spela musik de älskar; de vill lyfta fram den svenska jazzskatten som dessvärre grävts ner på diverse nästintill säkra platser. Men de kör sannerligen inte i diket och kryssen på skattkartan är många! Låtar av Bo Nilsson, Lasse Werner, Bernt Egerbladh, Lars Färnlöf, Lars Gullin med flera får nytt liv i egensinniga tolkningar.

Det är en makalös konsert de framför. Klara och tydliga melodier möter oborstat spel och ruffiga ljudmiljöer. Det är svett och en närvaro som känns långt in i kroppen. Som i den inledande Drottningholm ballad av Lasse Werner, på ena sidan den vackra melodin framförd av Per-Åke Holmlanders cimbasso (en form av bastrombon) och Jason Adasiewiczs vibrafon (som vickar för Kjell Nordeson) och på den andra Mats Gustafssons skrovliga elektronik, Dieb13:s svårdefinierade ljud från skivspelare och Eric Carlssons drag med stråke på cymbaler. Skönhet och oro på samma gång.

Det är roligt att höra dem live! Och det märks att de själva har kul. Deras kärlek till originalmusiken är så tydlig. Det är som att respekten är för stor för att försöka efterhärma, men det handlar heller inte om dekonstruktion. Snarare tillför de något eget vid sidan av melodierna, förvisso vrål i saxofonen, vilda frijazztrummor eller loopade ljud från bräkande får på Dieb13:s skivspelare, men det mest avgörande är de tillåtande arrangemangen där allt är möjligt, men ändå kontrollerat.

Därför funkar det så ypperligt bra när gästerna kommer upp på scenen i andra set. Georg Riedel kompar sin egen Hugin och Munin (en låt han förvisso glömt att han skrivit, men med sammanlagt ett 1000-tal skrivna låtar är han förlåten), men det sker på Swedish Azz villkor. När samma låt går över i Jan Johanssons ”Du glädjerika sköna” driver Riedel på i högt tempo jämte Eric Carlssons flödande trummor och Lennart Åberg (bland annat från gruppen Rena Rama) sätter intensiv snurr på tenorsaxofonens klanger. Även Lars-Göran Ulander har glöd i saxofonen. Det råder ingen tvekan om att även gästerna trivs i sammanhanget.

Bland många höjdpunkter vill jag lyfta fram vibrafonisten Jason Adasiewicz oerhörda inledning på Bo Nilssons ”Lidingö Airport”. Han är mycket fysisk, kan inte stå still, svajar och rör sig fram och tillbaka, attackerar instrumentet. En vän kallar honom vibrafonens Paal Nilssen-Love med tanke på kraften i anslagen, men det finns så mycket mer: exakthet, utpräglad rytmik och faktiskt också mjukhet. När låten sedan tillsammans med de andra löper över i ett suggestivt sväng är det mycket vackert.

Kapellmästare Mats Gustafsson växlar mellan elektronik och saxofoner. På Lars Färnlöfs ”Över stock och sten” visar han upp en sällsynt melodisk känslighet medan han stökar till det ordentligt med barytonsaxofonen i en komposition av Bernt Egerbladh. En detalj gällande den andra kapellmästaren Per-Åke Holmlander är hur han under extranumret ”Visa från Utanmyra” hela tiden håller fast vid den rytmiska melodin samtidigt som hela havet stormar runtomkring.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry