Tape i Grimeton

Tape i Grimeton

Tomas Hallonsten och Johan Berthling. Två tredjedelar av Tape. Bild: Christine Rydén.

Tape i Grimeton

Publicerad: mån, 2013-09-02 23:34

I halländska Grimeton finns ett av Sveriges 15 världsarv. En radiostation från 1920-talet. Inne i själva hjärtat, maskinhallen, samspelade Tape med de historiska signalerna.

Konsert
Artist:
Tape
Plats:
Världsarvet Grimeton Radiostation
Datum:
2013-08-31

Av: PM Jönsson

Det var krångligare för USA att övervaka kommunikationskanaler på 1920-talet. Men kanske smög det omkring amerikanska spioner på de halländska åkrarna när ingenjör Ernst Alexandersson konstruerade radiostationen i Grimeton, 15 kilometer sydöst om Varberg. Nej, snarare var det representanter för RCA (Radio Corporation of America) som samspråkade med lokala lantmätare och de jordbrukare i bygden som var skeptiska till bygget. Ernst Alexandersson föddes i Sverige, men levde sedan länge i USA och arbetade under stora delar av sitt yrkesverksamma liv för RCA. Han utvecklade en teknik för trådlös telegrafi och under 20-talet byggdes ett antal långvågsstationer runt om i världen, idéen med den svenska radiostationen var främst kommunikation med USA.

Det var sex år sedan jag var på en guidad tur i radiostationen (på UNESCO:s världsarvslista sedan 2004) och jag minns inte varför Grimeton valdes mer än att det var nära till Atlanten och att inga höjder var i vägen. Fascinerande att gå omkring i maskinhallen och betrakta Ernst Alexanderssons gigantiska apparater. På en av maskinerna finns en skylt där det står att man kan hamna i fängelse vid fotografering. Det härstammar säkert från tiden kring andra världskriget när radiostationen användes flitigt. En anledning till att det är en unik plats är att de andra långvågsstationerna inte finns kvar. Men de enorma antenntornen i Grimeton – 127 meter höga – har aldrig rivits, ni har säkert sett dem, på höger sida av motorvägen, söderifrån.

Skivbolaget L-J Records och Kultur i Halland har under året arrangerat konserter i Varbergstrakten, under namnet INES-dagarna, möten mellan improvisation, elektronisk musik och komponerad musik. Bland annat i Grimeton, den 6 juli spelade Sidsel Endresen, Jan Bang och Erik Honoré, till exempel, och på den allra sista sommardagen gjorde Tape ett nedslag i maskinhallen. Förutom en festivalspelning nyligen har inte Tape spelat på ett och ett halvt år så det var ett unikt tillfälle att se Johan Berthling, Andreas Berthling och Tomas Hallonsten framföra två långa låtar, där teman och melodier från skivorna försiktigt rörde sig runt och talade med de fascinerande maskinerna.

Jag har inte hört Tape tänja ut musiken på samma sätt tidigare, kretsa runt en melodisk punkt, stå på tröskeln, vagga tillbaka, avvakta, och sjunka in för att efter en lång tankepaus sväva in i melodin, känna på den, bygga ut med små skiftningar och nyanser. Musik som har en helt egen karaktär. Stämningar kommer och går, Johan Berthling spelar gitarr minimalistiskt och fjäderlätt, Tomas Hallonstens keyboards spinner igång flöden och Andreas Berhlings apparater (omöjligt att se vad han har för grejer i kofferten) surrar och susar och tillför den där elektriska atmosfären som är en sådan viktig del i Tapes musik och som fick en extra innebörd i Grimeton, i en lokal där signaler färdats fram och tillbaka över Atlanten. Ett speciellt band. På en speciell plats.

Fotnot:
Konserten filmades och finns att skåda här.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry