Isotropes
hellosQuare, cube065
Casey Anderson / Jason Kahn / Norbert Möslang / Günter Müller / Mark Trayle
Five Lines
Mikroton, cd 36

Publicerad: mån, 2015-02-09 21:41

Sökandet kan inom musiken vara ganska intressant. Lyssna på tidig musik inom vilken genre som helst och man finner en spänning som beror på att musikern(a) inte vet var hen/de är på väg. De letar efter ett uttryck och vägen dit kan kantas av alla möjliga överraskningar. Att säga att skivorna i denna recension bryter ny mark är att ta i. Musiken håller sig inom sina ramar, men det finns ändå något där som ger uttryck för ett sökande, eller kanske är det snarare så att musiken väcker sökandets metaforer i mig som lyssnare.

Från Grekland hör vi trion Eventless Plot vars skiva Structures är släppt på den sökande musikens bolag nummer ett: Creative Sources. Jag förknippar CS med en minimalistisk, långsam, ofta elektroakustisk musik som ibland står nästan stilla. Eventless Plot hakar på denna typ av musik som nästan blivit en skola och skapar just elektroakustiska tillstånd som långsamt förflyttar sig i riktning mot något okänt. På första spåret gästas trion av basklarinettisten Chris Cundy och det är vacker musik som skapas, skivans bästa spår. Basklarinetten förankrar musiken i verkligheten och de elektroniska elementen kontrasterar på ett bra sätt. Det närmickade pianot låter rysligt trevligt och ljudbilden är utsökt. Detta står lite i kontrast till sista spåret som är en lite tristare brus-historia utan fingertoppskänsla. Mellanspåret låter mer komponerat med metalliska ljud i form av klockor, skålar och preparerat piano. Det låter rätt trevligt men når inte upp till det finfina förstaspårets nivå. Sökandet finns i musiken i form av ett försiktigt framåtskridande som om musikerna letar efter en ädelsten på marken. De måste hela tiden titta ner, men samtidigt fortsätta framåt. Det sker noggrannt och musiken tar tid på sig att titta på varje grässtrå innan den går vidare. Eventless Plot låter bra och spännande och jag tror att de hittar den där ädelstenen till slut.

En annanorlunda trio är australiensisk/skottiska Sensaround. Eventless Plot arbetade mer med akustiska element och luft medan Sensaround är mer distade och droneiga. Dock är det inte tal om Noise eller rock, utan mer soundscaping. Instrumenten som brukas är samplers, Rhodes och saxofon och skivan består av korta spår och små interluder samt ett långt stycke där musiken får utvecklas. Jag blir lite störd av interludtänket och känner att inget hinner hända förrän det är över. Det långa spåret är desto intressantare. Men jag känner att musiken inte riktigt lyfter. Den kommer inte någonvart utan blir mer som en ljudvägg framför vilken saxofonen står och bultar. Det saknas dynamik och samspel. Det sökande uttrycket finns där, men det är av en annan typ än den som fanns hos Eventless Plot. Jag tror så här: Sensaround söker inte efter något djupare musikaliskt, inte heller efter nya vägar. Jag tror helt enkelt att de söker en identitet.

På skivan Five Lines hör vi slutligen fem tungviktare inom den elektroniska musiken, dessa herrar har sedan länge funnit sig själva och sina egna vägar. Det handlar om Jason Kahn, Norbert Möslang, Günter Müller, Mark Trayle och Casey Anderson. Här har vi en uppsättning elektroniska ljudgeneratorer såsom datorer, radios, analog synt, gitarr, objekt, elektronik med mera. Det handlar om ett otåligt sökande efter något. Musiken är föränderlig och det låter nästan som att den är uppbyggd av olika delar som sammanfogas. Detta fragmenterade sätt att skapa musik kan vara svårt att ro i hamn, att få det sammanhängande trots att det på ett sätt inte hänger ihop. Här lyckas kvintetten dock bra och det finns en spännande helhet där varje del får mig att undra vad som komma skall. Det sprakar och knastrar ordentligt men det gör så på ett bestämt, självsäkert men dynamiskt sätt. Det är stundtals riktigt mäktig musik. Five Lines kan definitivt tilltala de som är intresserade av någon av de medverkande musikerna, men även de som är nyfikna på elektronisk musik och vill höra något av hög klass.