3/4HadBeenEliminated A Year of the Aural Gauge Operation

3/4HadBeenEliminated
A Year of the Aural Gauge Operation
Häpna H.26

Av: Mats Gustafsson

Publicerad: sön, 2009-11-01 19:42

Min planerade resa till Bologna och Florens har av någon anledning gång på gång lyckats bli skjuten på framtiden. I väntan på att rätt läge ska uppenbara sig erbjuder Bolognabaserade 3/4HadBeenEliminated en nästan lika intressant resa genom samma bildsköna landskap och fascinerande arkitektur.

Med långsamt sipprande folkinspirerade dronelandskap serveras vi dimhöljda vyer av gräsbevuxna kullar och trånga, italienska gränder i skymning. "A Year of the Aural Gauge Operation" är dock mer mångfacetterad än så då den är färgad av en gigantisk karta av musikaliska uttryck vilket får slutresultatet att låta som en improviserad resa längs med en lång, slingrig väg genom musikhistorien.

Den långsamt föränderliga ljudbilden innehåller spår av såväl folk, drone, fältinspelningar, experimentell rock, söndertrasade popelement, psykedelika och jazz som lågmält bubblande och hummande elektronik som tillsammans bildar ett lapptäcke av ljudutflykter, översköljda ljudlandskap och lågmälda collage.

Allt karaktäriseras av en härlig känsla av rymd, inte helt olik den som Richard Youngs brukar få fram, men ljudbilden är här, de långsamma förändringarna till trots, mer komplex. Andra referenspunkter är skivbolagskollegorna Tapes organiska ljudmatta, Jewelled Antler-kollektivets abstrakta, naturdoftande ljudkluster och Dean Roberts fragmentariska möte mellan elektronik och akustiska instrument. Det är just i detta möte som "A Year of the Aural Gauge Operation" är som allra mest imponerande. Musiken hummar, svävar, surrar och vibrerar allt om vartannat men resultatet är likväl slående meditativt och fragilt.