Aby Ngana Diop: Liital

Aby Ngana Diop
Liital
Awesome Tapes From Africa ATFA010

Publicerad: ons, 2014-11-19 22:44

För ungefär fyra och ett halvt år sedan laddade Brian Shimkowitz upp Aby Ngana Diops kassett Liital på sin blogg Awesome Tapes From Africa. Han brukar spela låtarna med den senegalesiska sångerskan i dj-set och när tankarna på att även ge ut skivor dök upp i skallen var det en av de självklara utgåvorna. Men det tog några år av research för att leta upp släktingar och för att få loss rättigheter.

Aby Ngana Diop var en välkänd taasukat i Dakar på 80- och 90-talen, hon dog av en hjärtattack 1997. Liital spelades in tidigt 90-tal och är sprängfylld av ord och rytmer, en taasukat är en kvinnlig griot som sjunger i en poetisk, aggressiv stil – på wolof - som kallas taasu, till smattrande trummor och lite annat komp. Det är i grunden mbalax, den musikstil som Youssou N´Dour och andra populariserade i slutet av 70-talet, men mycket hårdare, de flesta rappare är mesiga jämfört med Diops smattrande mikrofonkonst. Hon sjöng på bröllop, andra fester, även för den politiska eliten, när Liital släpptes var den en unik händelse i Senegal, den var den första skivan med en kvinnlig taasukat som överhuvudtaget gavs ut.

Jag vet inte vad texterna handlar om. Häcklar hon eliten? Är det socialrealism eller något helt annat? Ingen aning. Men jädrar vilket tryck i sången! Ibland är det andra sångerskor i bakgrunden, det påminner om rå hiphop emellanåt, handtrumrytmerna är helt västafrikanska, men pekar också fram till jungle och grime. "Ndame" har även en synthmelodi och stränginstrument som skapar en märklig kontrast och förstaspåret "Dieuleul-Djieuleu" har en tydlig popkänsla. Men allra starkast är det när rösten och trummorna är helt dominerande, som på den makalösa "Yaye Penda Mbaye".