Activity Center: Lohn & Brot

Burkhard Beins Michael Renkel
Activity Center, Lohn & Brot
Absinthrecords 017

Publicerad: ons, 2010-02-03 21:45

Activity Center startades av Burkhard Beins och Michael Renkel 1989 med en uppsjö olika instrument och ljudkällor, inte minst elektroniska. Men snart rensade de och började koncentrera sig på sina huvudinstrument, det vill säga slagverk och spansk gitarr. De började utforska sina akustiska ljudkällor, även om en och annan smågrej hängde med, och visst legerades de akustiska ljuden med de digitala och elektriska, vilket också framgår av instrumentariet på konvolutets baksida: nylonsträngad gitarr, elektronik, slagverk mm för Renkel och trummor, cymbaler, småprylar, e-stråke, propeller, mixing desk mm för Beins.

På det numera smått legendariska, och då knappt ens lokalt tillgängliga etiketten 2:13 gav de 1999 ut Möwen & Moos, en sammanfattning i tiden parallell med t.ex. Barcelona Series, Annette Krebs, Axel Dörner. Den himlavälvande nivån lades fast och ligger där ännu som ett märke att navigera efter. Till detta vill jag gärna foga, att Activity Center med en skiva per dekad verkligen är ett undantag i dag. Med desto större omsorg har båda albumen gjorts. Vart och ett laddat; en sammanfattning och ett påstående samtidigt. Jag vågar säga: oumbärliga.

Det är alldeles uppenbart att det kritiskt kreativa inventeringsarbete Burkhard Beins gjorde under 90-talet ledde fram till några centrala hållningar inom den så kallade Echtzeitmusik-scenen. På samma sätt pekar hans sätt att använda slagverket fram mot hans numera alltmer klanginriktade soloverk. Det är fruktbart att jämföra med den andre centrale slagverkaren i dessa kretsar, Sven Åke Johansson. Duoalbumet med Beins från 2003 är informativt. Johansson bygger rena slagverksklanger med en överväldigande känsla för både stora och små rytmer, medan Beins har en hackigare, på sitt sätt rockigare, attityd, där han nästlar sig in i Johanssons former som seglar över en klar tydlig musikhimmel. Det finns även en möjlighet att fem år senare studera Johansson tillsammans med Renkel på *Kalte Welle *(Kning Disk). Här blir det fragment, som att jumpa från flak till flak, där den strålande musikhimlen speglar sig i vart och ett. Med dessa album i minnet skulle Activity Centers nya kunna bli en västgötaklimax, eftersom det inte är helt säkert att ännu ett verk av samma intensitet vore möjligt. Fantastiskt nog blev det ännu en flik av himlen.

Activity Center påminner på ett vis om Beins målande soloprojekt. Ett slags väderbitna fuktiga landskap suggereras fram. Det är inte den skarpa linjen som gäller, mer stämningsskapande klangmåleri. Men rörelsen är tydlig. Det finns en underliggande puls som liknar en uttöjd punkattityd. Ett slags ultrarapid råder för att varje detalj skall uppfattas. Klangerna är skärande, gälla, nylonsträngarna på gitarren svirrar lagom plastigt, den elektroniska stråken skär vasst och en lavaström av ljud släpps loss, där de tar tillfället i akt att slamra runt på olika småinstrument. Det känns som att komma in i ett rum fyllt av överraskningar. Det konventionella undviks. Om Sven Åke Johansson till exempel kan skapa events av en uthållen virvel eller precisa slag mot golvpukan föredrar Beins att vispa till och röja runt med inbyggda avvikelser. Då han slår takten är det som en skev marsch eller uppkäftig källarrock.

När många andra blandar elektroniska och akustiska instrument med diverse småkrafs, brukar det bygga på överrumplingar och litet småhemligt allvar. Men Beins/Renkel skapar en musik som öppet redovisar sina medel och vågar ryckas med av dansen i det mentala stroboskopiska ljuset.

Sällan hörs musik med samma självklara utstrålning – och genomarbetning; man får söka sig till Harry Partch, Helmut Lachenmann, Morton Feldman eller till Beins och Renkels egen tidigare produktion.

Slutligen är det väl onödigt att konstatera att skivdirektör Michael Renkel här lagt ännu ett handgjort, utsökt konvolut till raden av "artists records" på Absinth.