Adam Rudolph/ Go: Organic Orchestra Sonic Mandala

Adam Rudolph / Go: Organic Orchestra
Sonic Mandala
Meta 017

Publicerad: tis, 2013-07-09 11:29

Med det 33 personer starka Go: Organic Orchestra tecknar slagverkaren och kompositören Adam Rudolph en lyckad mandalafigur som suger in musikaliska element från hela världen. Det handlar om en världsmusik i dess vidaste bemärkelse, rytmiska figurer härstammar från Afrika och Sydamerika, jazz från USA, konstmusik från Europa och dessa former blandas sedan av en gigantisk orkester med instrument och slagverk från hela världen, flöjter, stråkar, blåsinstrument, fender rhodes och elgitarr. Instrumentering, ursprung och tillvägagångssätt växlar i en ständigt pågående organisk rörelse. Komponerade rytmiska figurer upprepas och pekar inåt, mot det rituella och det meditativa medan fria improvisationer för mer expressiva samtal. Däremellan skjuts unisona partier och stämmor in, inte så mycket som avdelare, snarare som punktmarkeringar. En mycket komplex musik således, men som dock aldrig blir svårlyssnad. Snarare är det en jordnära och handfast musik, mycket tack vare den alltid närvarande rytmiken.

Fördomsfritt blandar Rudolph och orkestern musikaliska former på ett sympatiskt sätt. Resultatet landar bortom rigida genreindelningar. Afrikanskt stränginstrument spelar parallellt med stråkar och en fusionsjazzgitarr. Oboer jämte handtrummor som leder till partier av fioler och fender rhodes. Men aldrig känns det sökt. De oväntade instrumentmötena ger upphov till vitt skilda stämningar: mystiska stunder, handfasta rytmer, ritualer, meditation men också virtuos lyssningsmusik. Både kropp och själ får sitt.

Adam Rudolph är en av världsmusikens pionjärer, han startade innan begreppet ens var uppfunnet. Han var med och grundade Mandingo Griot Society med Foday Musa Suso från Gambia på 70-talet, hade ett nära samarbete med Don Cherry, spelar med Yusef Lateef och finns i en mängd sammanhang där musik från hela världen fogas samman i nya former. Såväl idag som för 30–35 år sedan.