Aidan Baker & Idklang: In the Red Room

Aidan Baker & Idklang
In the Red Room
Karlrecords, KR021

Publicerad: ons, 2015-05-06 10:27

Ofta är det enkla det som är det svåraste. Att göra mycket av lite är en konst. Två musiker, två gitarrer. Oändliga möjligheter. Den i Berlin bosatte kanadensaren Aidan Baker är en tungviktare inom experimentell musik. Hans diskografi innehåller massvis med skivor och han har även skrivit ett antal böcker. Hans partner i denna duo är ”Idklang” (eller Markus Steinkellner), även han rutinerad inom den alternativa gitarrmusiken och det hörs att båda vet vad de gör.

Baker och Idklang producerar en ganska återhållsam mix av ambient, drone, kraut och psykedelia. Det blir aldrig riktigt noisigt och heller ingen typiskt gitarrorgie. Melodier presenteras, förskjuts och transformeras. Gitarrerna överdubbas och de olika stämmorna vävs samman till en mycket balanserad helhet. Det är relativt konventionellt spelat vilket i sig nästan känns okonventionellt i jämförelse med mycken annan experimentell gitarrmusik. Och detta är uppfriskande. Att de bara tar sina gitarrer, pluggar in och låter musiken, inte tekniken, tala för sig.

Musiken går inte fort. Det händer inte mycket. Det handlar om tillstånd där det stillastående skeendet är poängen. Det känns stundtals som soundtracket till en långsam film, en film där fokus ligger på fotot. Det är bara att insupa de ljud och bilder som kommer till en, låta fantasin sköta sitt. In the Red Room är en skiva som torde tilltala många. Allt från äventyrliga gitarrfreaks och filmmusikfrälsta till hypnosintresserade krautare och utforskande impromänniskor. Dess direkthet och komplexa enkelhet är mycket fascinerande och musiken är enastående.

Observera att skivan släpps först den 5 juni 2015.