Alessandro Bosetti & Chris Abrahams: A Heart That Responds From Schooling

Alessandro Bosetti & Chris Abrahams
A Heart That Responds From Schooling
Unsounds, 50u

Publicerad: ons, 2015-03-18 10:37

Chris Abrahams är en musiker att lita på. Han lyckas göra något intressant i alla sammanhang och jag har aldrig hört honom spela tråkigt. Med stor integritet och auktoritet får han sitt spel att låta som att han vet precis vad han gör i alla situationer. Utan att det känns beräknande eller förutsägbart. Något av en motpol finner jag i Alessandro Bosetti vars elektronik känns ganska slumpmässig och hans röst slirar omkring betänkligt när han sjunger. Denna skeva kombination av knivskarp precision och avslappnad trial-and-error resulterar i högst intressant och unik musik.

Skivan A Heart That Responds From Schooling är duons andra skiva efter We Who Had Left från 2012. Duon fortsätter att ta in referenser från och bygga musiken på sina skilda bakgrunder och det blir en stor variation. Vi hör lugnt men nästan envetet pianospel som för tankarna till Pärts minimala klockklanger matchat av bubblande elektronik som känns banal bredvid det majestätiska pianot. Det bjuds på ett flertal vitt skilda uttryck, som i det svävande ambient-stycket "Observatories" (som gärna hade fått hålla på lite längre) och Morsekodsblippande "Resevoirs" där pianot spelar något som låter som en uppvärmningsövning.

Bosetti gör även om Steve Lacys snirkliga "Esteem" till en skör fulsnygg chanson medan "Bridges" låter som ett ett slickt musikalnummer från en gymnasieuppsättning. Med skillnaden att Bosetti sjunger ruggigt innerligt och vackert och trots att det känns lite ironiskt görs det på fullt allvar. Efter detta mysiga stycke följer sedan oroliga och intensiva "Greenhouses" som med sina låga dunsar och ettriga höga frekvenser känns snudd på hotfullt i sammanhanget.

Trots denna blandning av stilar och uttryck lyckas Bosetti och Abrahams att skapa en sammanhållen skiva full av överraskningar. Det låter stundtals ganska knäppt men det är just detta som blir foget. Att ta fullt allvar och foga ihop det med det bisarra innebär en risk. Bosetti och Abrahams klarar dock av detta galant och skapar en skiva som garanterat väcker reaktioner.