Alfredo Costa Centre

Alfredo Costa Monteiro
Centre Of Mass
Another Timbre Byways at b01

Publicerad: tis, 2009-09-29 15:24

Alfredo Costa Monteiro är född i Portugal, verksam i Barcelona. Utbildad konstnär i Paris rör han sig mellan ljud, klang, bildkonst. Centre of Mass innehåller klanger från cymbaler och klingande objekt. Hans instrument är dragspel och gitarr; under några år spelade han i olika punkgrupper. På sätt och vis är detta en reaktion mot det kreativa kaoset. Även om det också finns här. Ljudsjok som bryts, klanger som stegras och hotar ta över. Han landar hela tiden mitt emellan den vanliga minimalismen och den självuppfyllande noisemusiken. Elektroniken får ta plats, väsnas, skära i öronen, men mest skapar han ett flöde, där färgklangerna skiftar. Sällan är de ljusa, mest mörka, svårmodiga, tunga.

Det finns inte några pauser, han matar på, fyller i. En vällande rörelse förvandlas mot slutet av den dryga halvtimmen till ett slags dronliknande motiv. Eller så är det jag som gärna vill höra det så. För det finns problem med detta slags framträdanden på CD. Live står jag nog gärna med öronpropparna i och låter ljudvågorna vibrera mina ben. Men hemma blir det bara väldigt arty. Platsen är en viktig parameter. Och denna CD är dessutom ett praktfall för Fonogramombudsmannen, eftersom knappt en uppgift om denna udda musik och relativt obekanta musiker står att läsa på det enkelt vikta konvolutet. Varför då göra en CD, när man kan ladda ner. Det känns pretentiöst, fast jag sympatiserar, klistrat vid sin teknik, fast jag är fascinerad. Problemet är bara att det är så många som är ute på detta fält, att det krävs oerhört mycket för att särskilja sig. Det avvikande blir på sätt och vis kongruent med anledningen. Nej, mediet är inte budskapet.