Alif: Aynama-Rtama

Alif
Aynama-Rtama
Nawa Recordings NAEA003

Publicerad: tis, 2015-11-10 11:00

De två tidigare skivorna på Nawa Recordings har förenat traditionell arabisk musik med en samtida känsla. Resonance/Dissonance med Khyam Allami – som även driver skivbolaget – var en solo-oud-skiva med tät atmosfär. Maurice Loucas Benhayyi Al-Baghbaghan har ett modernare sound, egyptisk shaabi snurrar runt med klubbrytmer, rappare och hypnotiska melodislingor. Femmannabandet Alif, med både Allami och Louca som medlemmar, är på ett plan som en kombination av de nämnda skivorna, fast med ett utpräglat gruppsound, och sång av Tamer Abu Ghazaleh. Rock, men ändå inte rock, bitvis snarlikt Sam Shalabis band/projekt Land of Kush.

Det startar med två låtar som är tonsatta dikter av Sargon Boulus (1944-2007) och Mahmoud Darwish (1941-2008), exilförfattare, från Irak respektive Palestina, men i övrigt är det vad jag förstår egenkomponerat material. De åtta låtarna är olika till sin karaktär, där instrumenten (oud, buzuq, bas, keyboards, trummor/slagverk) tillsammans bygger upp den suggestiva, rytmiskt pådrivande, och starkt närvarande musiken.

"Al-Khuthba Al-Akhira" är ett av de bästa exemplen, med en rytm som hämtad från dervischmusik, stränginstrumenten utvecklar melodin, den passionerade sången kommer in efter halva låten ungefär, och inte minst ilande, svepande synthar, soundet vidgas, till något helt eget. Maurice Loucas keyboardspel är ett vinnande grepp på varenda låt, vare sig han lekar med en melodi eller skapar stämningar. En annan av de bästa låtarna är avslutande "Eish Jabkum Hon?" där sången är i centrum. Tamer Abu Ghazaleh sjunger på olika sätt, fraserar, tar i, viskar, och till sist återstår endast orden och rösten.