Alog Catch that Totem!

Alog
Catch that Totem! (1995-2005)
Melektronikk Melk 013

Publicerad: tors, 2009-10-29 02:35

Catch that Totem! kan ses som något av en minnesbank för den norska elektroniska duon Alogs produktion mellan 1998 och 2005. En del är tidigare släppt på singlar och samlingsalbum, en del är omgjorda låtar av andra grupper, men mycket är tidigare outgivet material.

Vanligtvis brukar jag bli besviken på denna typ av uppsamlingsskivor. Det hörs snabbt att det fanns en anledning till att låtarna inte kom med på de "vanliga" skivorna, eller så känns låtarna inte riktigt färdiga. Men visst finns det undantag, och "Catch that Totem!" tillhör dessa – även om inte allt berör mig lika mycket som exempelvis albumet "Miniatures" från tidigare i år. I och för sig är "Miniatures" en av årets allra bästa skivor, så mina krav är höga.

Likt tidigare produktion av Alog finns ett minimalistiskt, repetetivt stråk även på "Catch that Totem!". Organiskt vandrar "Theme for Toads" fram på en trumtakt och upprepade elektroniska figurer som med jämna mellanrum förändras i färg. Så mycket mer händer faktiskt inte, och behöver inte hända. "Dog Dive" börjar med en figur som i sin form skulle kunna vara hämtad från Steve Reich. Enkel och rytmisk. Figurens konturer suddas dock ut under låtens gång och ger plats åt lite skrämmande, svävande analoga och digitala ljud. Bäst blir det på "Travel Lighter" (omarbetning av en låt från deras första album). Kring en loopad gitarrfigur samlas lågmälda elektroniska ljud som sakta och försiktigt söker sina platser för att så småningom tyna bort tillsammans med gitarrloopen.

Ett annat stråk är en moderniserad och muterad form av elektronisk krautrock. Min tanke går till Kölnbolaget A-Musiks första skivor runt 1997 med artister som Schlammpeitziger och i viss mån FX Randomiz. I centrum på titellåten "Catch that Totem!" (en version av en låt av det schweiziska bandet Velma) en underbar ekogitarr som förgylls av hi-hat och elektroniskt rullande och bubblande rytmer. I all sin enkelhet en helt fantastisk låt!

Det finns många saker jag gillar hos Alog. Lekfullheten som när de i "Just recording" leker fram musik med röster och bjällror, vibrafon, piano, gitarr med mera lånade i en skola i norska Bergen. Eller den värme som genomgående finns i deras mestadels elektroniska musik. Och att känslan av vemod och melankoli, som ofta genomsyrar modern electronica, ljuder med sin frånvaro. Sammantaget skapar det en utåtriktad musik, istället för att ge underlag till musikaliska resor i det inre, mentala hos lyssnaren. Känns bra med variation!

(Publicerad 2005)