Alva Noto

Alva Noto
Univrs
Raster-Noton, r-n133

Publicerad: fre, 2011-11-04 00:46

Med tanke på att Carsten Nicolai (Alva Noto) alltid gjort rytmbaserad musik är det lite lustigt att den nya Univrs omtalas som hans första renodlade ”dansmusikplatta”. Fortfarande slår man klackarna i taket med inte mindre än stor rytmisk möda, hans beats är komplexa och intrikata, men här finns faktiskt låtar som kan väcka även en soffpotatis.

Efter samarbetet med pianisten Ryuichi Sakamoto (som resulterade i en svit harmoniska, innerliga skivor vars bokslut blev Summvs från tidigare i år) är Nicolai åter tillbaka i den kliniska version av strömförande electronica som han i stort sett ensam stakat ut vägen för. Det där kantiga Raster-Noton-soundet, klickande trumljud man får stötar av, vågformer som rispar, strama melodier, full attack. Men – och här kommer det – Univrs har också några spår som är fullständiga stänkare för den dansande massan, närmast skoningslöst underhållande musik.

Det finns också annat som smugit sig in i Alva Notos stränga programmeringar, brötiga ekon av Einsturzende Neubauten till exempel, brusiga bugningar mot Pan Sonic, vem hade trott det? Det är egentligen de här elementen som är intressanta, det som märks utöver det vanliga groggvirket i hans som alltid perfekt tempererade glitchcocktail: sammansmältningen av olika decenniers industrimusik, den akademiska databearbetningen, de strama tyglar som får slumpens koder att sprattla och värma, de strömmande rytmerna som organiserats av ljud från it-samhällets slagghögar. Av det här har blivit musik som lever, det märks ett spelande som är ett med sina kompositionella former.

Sin anala vana trogen har Carsten Nicolai döpt låtarna till sådant som ”Uni Rec”, ”Uni Fac”, ”Uni Syc”. Konceptuellt, från storform, mellanform till minsta lille vickevireform. ”Uni Acronym” sticker ut med röst och text, hundratals trestaviga akronymer i alfabetisk ordning. Anne-James Chatons processade röst läser maskinellt förkortningarna, rösten kunde vara klonad efter Kraftwerk, till och med stramare än ”Computer Worlds” ”InterPol and Deutsche Bank, FBI and Scotland Yard”.

Att Alva Noto på dansgolvet varken förnekar sig rätten till klassisk techno eller industri gör Univrs bara mer intressant att umgås med. Hans mest intressanta soloalbum på länge, en annorlunda men värdefull milstolpe att återvända till, helt i klass med Transform (Mille Plateaux 2001) och Aleph-1 (iDEAL 2007).