Amph: Terry/Framtid

Amph
Terry/Framtid
Komplott elupre08

Av: Magnus Nygren

Publicerad: ons, 2014-11-05 16:24

[manipulationer] Som Amph går Peter Henning och Andreas Malm loss i looparna och gör en tolva som är riktigt bra. Att förstasidans ”Terry” är tillägnad Terry Riley känns inte så vågat att anta. Han började ju arbeta med primitiv loopteknik redan i det mycket tidiga 1960-talet. Men där slutar likheterna. Amph är mycket mörkare och noisigare. Men det känns ändå inte som den vanliga drone-mörker-elektroniska musiken. Vågrörelserna i ”Terry” pekar exempelvis mot mer psykedeliska platser, även om dessa hinner sudas ut innan vi är där. Istället dyker vi in i noisiga loopade slagverk som bjuder upp till rituella och tribala danser. ”Framtid” är som komposition mer komplex, en något avig och kantig figur upprepar sig. Ett nordafrikanskt blåsinstrument ljuder sin fras om och om igen medan vålnader breder ut sina ljudliga vingar i ljudrummet. Men det är en ombytlig komposition. Om Terry Riley trädde fram i ”Terry” så är det Robert Fripp och hans frippertronics som hörs i ”Framtid”. Dock parad med lager av brutaliserade kortare loopar. Mot slutet blir det rent skimrande. Fint!

Läs mer om:

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry