Amplifier Machine Her Mouth

Amplifier Machine
Her Mouth is an Outlaw
12k 1049
(electronica)

Publicerad: tis, 2009-09-29 22:15

Det händer saker inom electronican! Det är det minsta man kan säga efter att ha lyssnat på trion Amplifier Machines – James Dixon, Seth Rees och Alex Jarvis – ”Her Mouth is an Outlaw” på electronicaminimalismens förste trotjänare, Taylor Deuprees bolag 12k. Inte en laptop i sikte, bland gitarrer, pianon, trummor, en violin, är en korg (alltså synten!) det närmaste elektronik man kommer!

Så det där med electronica gäller egentligen inte i detta fallet. Men samtidigt låter det många gånger ganska mycket electronica, fast akustiskt på något sätt. Ljudbilden böljar fram och tillbaka, långa långsamma tagningar där uthålligheten talar electronicans språk. Vid en närmare lyssning hör man dock hur gitarrer svärmar mjukt, hur arpeggion på pianon dränks till en gemensam rörelse och hur en violin vibrerar dronande. Lite ensliga, ambienta betraktelser som inte drar sig för att stanna en stund i det stillastående, eller bara röra sig litet, litet i taget. Bitvis löses det akustiska upp och tar skepnad av det elektroniska. Men det finns också stunder där gitarrerna träder fram som gitarrer och slår ackord som påminner om postrockiga komp från ett tidigt Labradford: metalliskt, långsamt och vackert.

Annars är nog ”Poor People in Church” en favorit. Ett enstavigt piano bygger tillsammans med rumsligt reverb och gitarrer upp täthet och intensitet för att sakta lösas upp. Det är livfullt, föränderligt och vackert. Och talande för hur gruppen, som egentligen är en form av konceptgrupp arbetar. Sedan starten 2002 har de utarbetat en form för deras delvis improviserade musik: när du märker att de andra två har hittat en form, är det dags för dig själv att förändra dig och gå vidare.

I den här trion innebär det inte att musiken gör tvära kast, istället blir det små stegvisa förändringar som ibland inte märks på en gång. Jag gillar det, det blir en spännande process där det långsamma aldrig står still utan rör sig sakta.

Tillsammans med det ambienta soundet gör detta att steget till den långsamt föränderliga minimala electronican ändå inte är så långt. Förskjutningar, utfasningar och upprepningar; ingredienser hos såväl det akustiska Amplifier Machine som hos den elektroniska minimalism 12k har gjort sig ett namn på.