ANBB: Alva Noto & Blixa Bargeld

anbb (Alva Noto & Blixa Bargeld)
Ret Marut Handshake
Raster-Noton R-N120

Av: Mats Almegård

Publicerad: tors, 2010-05-27 22:29

Redan 2007 bestämde sig vännerna Alva Noto och Blixa Bargeld för att slå sina påsar ihop och producera musik tillsammans. Samma år började de uppträda tillsammans. Alva Noto stod för beats och ljud, som Blixa Bargeld sedan improviserade fram texter till. Nu har det blivit dags att ge ut detta material på skiva. Denna femspårstolva lär vara försmaken på ett helt album senare i höst.

Detta projekt har nog krävt en del självförtroende från Alva Notos sida. Einstürzende Neubauten-sångaren Blixa Bargeld har en röst som gärna tar över och färgar allt med ett Neubautenmönster. Inledande "Ret Marut Handshake" är en frontalattack där Alva Noto pumpar rytmer medan Bargeld skriksjunger om den tyske anarkisten Ret Marut. Det är en fin balansgång, men Alva Noto kommer undan med att matcha Bargelds sång och få låten att kännas både Bargeld och Noto.

Följande "One" är för många kanske mest känd som allsångslåten ur filmen Magnolia. Då var det Aimee Mann som sjöng, men det var svenske Harry Nilsson som skrev den. ANBB gör en egen tolkning som dock ligger nära originalet – så nära som dessa båda herrar någonsin kommer. Den är poetiskt vacker i sin karga elektronik. Tyvärr dras den ner av Bargelds patenterade gnisselskrik i slutet. Det där skriket som han använt i filmen Mumien, som han strösslat över otaliga Neubautenlåtar. Visst lät det fräckt en gång i tiden. Nu känns det lika spännande som när Björk konstrar med sin röst en gång till.

Högspänningen i "Electricity Is Fiction" fungerar bra, medan "Bernsteinzimmer" mest låter som en kasserad Neubautenlåt. Avslutande "I Wish I Was Mole In The Ground" är en pinsam liten barnvisa med Alva Noto-komp. Den borde inte tagits med.

Totalt ett rätt lyckat samarbete, trots att Bargeld färgar det lite väl mycket. Suget efter hela albumet är dock inte så stort i mig. Det räcker ganska bra som det är.