Habitat
Kning Disk kd014
Anders Dahl
Hundloka, Flockblomstriga 1
Häpna H.27

Publicerad: mån, 2009-11-16 01:38

Naturen är en stor källa till inspiration för Göteborgsmusikern Anders Dahl. Antingen som inspiration för låttitlar och troligtvis musik (”Hundloka”) eller som ett direkt avstamp för musikskapandet i form av fältinspelningar och med datorn och olika attiraljer skapade naturljud (”Habitat”).

”Habitat” är ett 37 minuter långt stycke där det naturliga möter det skapade. Ett atmosfäriskt grundljud fylls av kvitter, sus, knäppningar och knaster. Stämningsmässigt förflyttas jag till ryggläge och en fin sommaräng sprudlande av liv. Det blommar och en svag bris böjer axen i mjuka rörelser. Fåglar och insekter ger sig till känna och inbjuder till en rofylld stund i gräset. Men landskapet förändras, de djupa skogarna tar vid med dess dovare resonanser.

Inspelningen har tagit Anders Dahl fyra år att göra. En del är inspelade naturljud, annat är skapat i dator eller av lergökar, leksaksfåglar, träklossar och några instrument. Skickligt och känsligt blandar han upp ljudkällorna och uppenbarligen har han många timmar av lyhört lyssnande i naturen bakom sig.

Lyssnandet blir en fin upplevelse på temat; kan du inte nå naturen låt naturen komma till dig. Men det är i detta sammanhang som också mitt filosoferande kommer igång. Visst är det på de flesta sätt coolt och givande att göra en sådan här skiva. Men jag kan inte släppa tanken på varför man ska uppleva en artificiell natur när originalet finns, om inte i den direkta närheten, så på hyfsat nära håll. Även om de elektroniskt skapade ljuden ibland slår igenom är min känsla ändå att Dahl vill återskapa naturens ljud, det elektroniska är mer härmande än självständigt. En vag flöjt kommer in mot slutet, musik och natur kompletterar då varandra och intrycken växer. För min del skulle det gärna få vara fler sådana inslag.

Inspelningarna på ”Hundloka” är något helt annat. Tre kompositioner med samma namn – ”Hundloka” – som varierar i tid mellan sex och 19 minuter. Här stannar naturinslaget vid skiv- och låttitlar och trolig inspiration till musiken.

Med gitarr, bouzouki, violin och preparerade högtalare vandrar den första låten mellan klara mjuka gitarrtoner och med stråke framförda droner. Det råder en stämning av sorgligt lugn utan att för den skull stå stilla. Det finns en rörelse, en riktning, gitarren som i början har en framskjuten position avtar under en lång period i mitten för att lågt komma tillbaka mot slutet. I stället lyfts dronerna fram tillsammans med en feedbackgitarr som ligger och mullrar i bakgrunden.

Den andra låten där Dahl får sällskap av slagverkaren Henrik Olsson (Sheriff, Gul3) är mer dramatisk och händelserik. Ljudens uppenbarelser blir många gånger elektroniskt laddade när de kommer och går, klipps in och klipps ut, virvlar. Henrik Olsson är som vanligt både sparsam och varsam i sitt spel och ger musiken en lyster med klockor, slag på skinn, drag mot cymbaler med mera.

Strukturen på den avslutande hundlokan är mer vågmässig. Musiken liksom rullar in med växande kraft för att avta, börja om med delvis nya ljudkällor. Det är effektfullt och även här finns det elektroniska (även i sak eftersom han även använder dator) med, skorrande och naket, bland annat i form av en hög sinuston som tränger sig på.

”Hundloka” är den av dessa två skivor jag kommer att återkomma mest till. Trots den något ledsna stämningen, ger den givande nedslag i en tankevärld där det korta möter det långa, där musiken tar sig an skiftande strukturer och där stillheten störs men aldrig övergår till det högljudda eller brutala.