Anders Dahl: RGBTapes

Anders Dahl
RGBTapes
Conv 17 (cdr)

Publicerad: mån, 2009-09-21 23:26

Med snart ett år på nacken har Manifest-vinnaren (i genren konstmusik) Anders Dahls album RGBTapes på cdr/nät-bolaget Conv fått väldigt liten uppmärksamhet. Synd! För det är en strålande skiva. Under flera år har Anders Dahl utforskat gränslandet mellan natur och det elektroniskt skapade. På ”RGBTapes” har han förädlat det till den grad att det finns få motsvarigheter. Han skapar små mikrokosmos som sprudlar av elektroniskt ljudande liv. Som kablage sticker känselspröten ut ur de fiktiva insekternas huvud – de känner, lever och nästlar sig in i hörselgångarna. Men aldrig blir det otrevligt eller ogästvänligt, känslan är snarare lik den som kan infinna sig om man för en stund studerar hur insekter beter sig i sin naturliga miljö.

”RGBTapes” är inspelad mellan 2005 och 2007. Vad färgskalan RGB har med band att göra framgår inte. På Dahls hemsida skriver han kryptiskt ”Red, green and blue coloured tapes of sonic wonder” om albumet. Att musiken dessutom är en resa i grått – från vitt brus till mörkgrå elektroniska klanger – snarare än färger som sprakar, gör det hela än mer märkligt. Skapar funderingar gör det i alla fall, även om jag inte hittar något bra svar.

Hur som helst består skivan av tre spår på mellan 12 och 15 minuter. Tre spår som vardera skapar fascinerande och sinsemellan olika världar av ljud. ”Inledande ”RGBTapes Tape Rewinder, Electronics” är den mest insektliknande av de tre. Ljudbilden är helt elektronisk och till en början får jag för mig att Dahl nu har lämnat naturinslagen bakom sig för gott (inleddes på förra årets duoskiva med Christian Munthe). Men ack vad fel jag har. Vid närlyssning förvillas jag inte längre av den elektroniska ljudbilden utan förflyttas – rakt ner i myrstacken. Vridljuden, knastret, bruset, ringningarna blir levande. Händelser blir återkommande snarare än upprepade eftersom de egentliga mönstren är frånvarande eller i förekommande fall slumpartade.

Det är här Dahls storhet ligger – han bygger upp fungerande världar i det som inledningsvis kan uppfattas som kaos (och naturligtvis till viss del är kaotiska). Det handlar om precis samma sak på de övriga två låtarna ”RGBTapes Springs, Spokes, Electronics, Tapes, Tape Rewinder” och ”RGBTapes Electronics, Tapes, Guitar, Clarinet”, även om det insektsbetonade inte är lika betydande här och ljudbilden är annorlunda. Med fler källor blir ljudomfånget också bredare, variationen blir större. Ur detta bygger han upp olika tillstånd och stämningar med verktygen densitet och intensitet. Världsklass!