Anders Dahl & Skogen: Rows

Anders Dahl & Skogen
Rows
Another Timbre at64

Publicerad: ons, 2013-10-02 21:04

På skivbolagets hemsida läser jag att Rows spelats in två gånger. Vid det första tillfället spelade musikerna en och en, sedan mixades delarna ihop. Det som hamnat på den aktuella skivan är ett senare dokument, hela Skogen – Angharad Davies, violin; Magnus Granberg, piano, klarinett; Ko Ishikawa, sho; Anna Lindal, violin; Toshimaru Nakamura, No-input mixing board; Henrik Olsson, skålar, glas; Petter Wäsrberg, kontaktmikrofon, objekt, feedback; Erik Carlsson, slagverk (på två spår) – är tillsammans i ett rum, och framför kollektivt Anders Dahls Rows, kompositioner där målet är att göra tolv-tons-musik så enkel som möjligt. Allt detta läser jag mig till, men det förstärker lyssnandet, till en början hade jag svårt att komma in i skivan även om jag följt flera av de inblandade musikerna länge och uppskattat snarlika skivor – som Skog & Dal – på Bombax Bombax.

Det är först en tidig tisdag som Rows öppnar sig. De långa linjerna, de ljusa tonerna, de långsamma klangerna blir som en alternativ morgonraga. Bruset, noiseinslagen, som dyker upp en bit in i skivan stör en aning, tillför ingenting, å andra sidan är den avslutande "Row 31: White Noise" förunderligt lugnande, det vita bruset är som vinden och ett tyst regn, som möter detaljrikedomen och de subtila skiftningarna i de övriga ljuden. Och när jag hamnat där, med antennerna på helspänn, är det svårt att lämna musiken, de laddade mellanrummen, fiolernas kärva gester, viskningarna från Ko Ishikawas sho, och de bekanta pianoanslagen från Magnus Granberg.