Anders Lauge Meldgaard_Musik For Seks Elektriske Guitarer

Anders Lauge Meldgaard
Musik For Seks Elektriske Guitarer
Jvtlandt Yoyooyoy JVT0006

Publicerad: ons, 2012-12-19 12:04

Musik for seks elektriske guitarer är en komposition i åtta satser skriven av den danske gitarristen Anders Lauge Meldgaard, som vid sidan av kompositören själv framförs av Oliver Hoiness, Andreas Pallisgaard, Claus Haxholm, Martin Vognsen, Andreas Führer, Laust Faerch, Kasper Vang och Tobias Fuglsang Mynborg. Förutom Vognsen är så gott som alla namnen nya för mig, men jag förstår att de tillhör den danska undergroundscenen och till en viss del konst- och musikkollektivet yoyooyoy. Skivan – en vackert formgiven LP på bolaget Jvtlandt (som för ett par år sedan gav ut de lysande skivorna med State Changes According to A Wind) – har tagit ett år att spela in, under sessioner i Danmark, Tyskland och Japan.

Märkliga saker är det bästa jag vet. Alltså, inte så att det nödvändigtvis måste låta märkligt, utan just märkliga saker som bara blir allt märkligare ju mer information man kommer över. Pressmeddelandet talar till exempel om en musik som befinner sig någonstans mellan ”Steve Reichs minimalism och de extatiska rytmerna hos Konono No. 1”. Och det är inte en helt främmande beskrivning, även om den nu kan tyckas aningen oförenlig. Den gemensamma nämnaren är naturligtvis den västafrikanska musiken. Meldgaard har också hämtat inspiration på plats under sina resor i Mali och Burkina Faso, då han arbetade med soloprojektet Frisk Frugt, vars skiva Dansktoppen møder Burkina Faso i det himmelblå rum hvor solen bor, suite nominerades till Nordic Music Price förra året.

Fördomar har alltid en intressant sida. När jag först fick skivan i handen tänkte jag snabbt att det sannolikt handlar om en manglande elgitarrorgie à la Glenn Branca. När sedan läggs på skivtallriken tänker jag snarare på smått bortglömda projekt som kanadensaren René Lussiers Les Quatre Guitaristes De L'Apocalypso-Bar, för Musik for seks elektriske guitarer är allt annat än någon utflykt i distorsion och friform. De åtta kompositionerna är uppbyggda kring olika förskjutningar och repetitioner av skalor som känns igen från västafrikansk kora-musik, fast nu överfört till en tight sextett av danska elgitarrister. Men jag tänker ändå mer på sjuttio- och åttiotalets möte mellan proggen och konstrocken, Lars Holmer, senare Zamla, Fred Frith.

Det långa spåret ”På Cykel mod solen som et ekkolod II” som utlöper i den annonserade extasen är helt fantastisk. Sedan är materialet varierande. Styckena är välspelade och supertighta, de sprider lika mycket humor som de skänker allvar. Meldgaards projekt är intressant i sin konception, väl utfört, men det engagerar mig inte riktigt hela vägen. För den hågade gitarristen medföljer också ett stort utvikbart partitur, där händer det säkert saker som mina öron missar.