Andreas Backer:Voice Improvisations

Andreas Backer
Voice Improvisations
Creative Sources CS 297

Publicerad: ons, 2015-06-03 11:29

Andreas Backer har jobbat med Raymond Strid, David Stackenäs, Emil Strandberg, Johannes Bergmark och många fler. För de initierade stiger då en ljudbild fram. Och den stämmer kanske rätt väl. Det här är virtuos röstbehandling, som bygger på mycket mer än stor stämma och expressiva uttryck. Med andra ord i till exempel Phil Mintons och Maggie Nicols efterföljd. Men ändå är han en annan än dem. Kanske ligger han närmare instrumentalister som Axel Dörner eller Mats Gustafsson. Därför att han stannar upp vid aspekt efter aspekt på rösten. Klämmer åt, drar ut, pressar och släpper ut. Ger akt på stämmans möjligheter.

Resultatet är nio stycken, som vart och ett är laddat med innebörd och klang. De skiljer sig rätt mycket åt och får också extra klang på ett spår med Daniel M. Karlssons elektronik. Naturligtvis är föreningen mellan röst och elektronika suveränt avvägd och blandad. Backers röst passar ju mycket bra till detta med sina tydliga klanger hämtade från elektronikens bildvärld.

Stundtals framkallar musiken associationer till bandkompositioner. Som soloprestation är det imponerande. Samtidigt vill jag minnas vad några av oss impronördar diskuterade i slutet av 1990-talet, då Axel Dörner höll på att skapa en svindlande dekonstruktion av trumpetens möjligheter. Vi frågade oss vad han skulle göra med all denna fantastiska nya kunskap. Nu är ju inte Backer nyskapande på det viset, men han har tekniken och klangen i sin hand, ibland låter det som om han ville demonstrera detta. Alltså, vad kommer, vilken musik blir detta? Ett fantastiskt album, men jag är övertygad om att här finns massor av musikaliska möjligheter, som ännu inte använts av honom. Och att han kommer göra ännu mer av sin musikröst och röstmusik.