Andreas Eklöf/Mats Persson: Klavikord

Andreas Eklöf/Mats Persson
Klavikord
Compunctio, compcd008

Publicerad: ons, 2013-01-23 19:16

2008 kom Andreas Eklöfs Nor med nyskriven musik för preparerat piano, briljant spelat av Mats Persson. Det är en skiva att verkligen lyssna på lika mycket för klangen som de rum det klingar i. Eklöf och Persson har fortsatt att samarbeta och fördjupa sig i gemensam kärlek för en av pianots föregångare, klavikordet. Det är ett subtilt och komplext instrument, trots sin enkla konstruktion oerhört raffinerat med många dolda effekter.

Klavikord har duon trätt musiken på tre strån: dels komponerade stycken av Andreas, dels komponerade stycken av Mats, dels improvisationer där de tillsamans spelar klavikord och cittra. Skivan är fint kompilerad med först en improvisation, sedan en sammanhållen svit och sedan lite omvartannat tills den sista sublima klavikordsträngen stannar kvar i luften, ännu sugen på omgång till.

Sviten ”Nodes no 1-7” går inte att ta miste på om man hört Andreas Eklöfs musik tidigare. Lätt, lurigt, catchy. Underströmmar av pop och minimalism, musik som klättrar på sina egna modala strängar. En melodi, lånad från Cabezos ”Tiento del primer tono”, utvecklas på typiskt eklöfskt vis. Det är fragmentariskt och reducerat inom ett begränsat tonområde, som en melodisk stämma där tre av fyra toner suddats bort ur partituret och lämnat kvar gluggar av en helhet. Mats Persson andas fram tonerna som droppar på en immande spegel med hissnande anslagskänslighet.

Perssons egna två stycken på skivan, ”Khroma” och ”Rust”, bär en annan känslighet som är intimt kopplad till hans intresse för de gamla instrumenten. Själv ägare till en klavikord tillverkad 1778 kastas man som lyssnare in i ett samtal över seklerna, inne i klangkroppen, nära tangenterna vars metalltungor klipper an strängarna som tyglade saxar. Mats fingrar kittlar, de krullar och kliar. I cd-häftet beskriver han sin ambition att komponera någonting där den tidiga musiken omisskänligt var närvarande och det går väl fram, genom hans egen djupa modernistiska temperament och erfarenhet.

Ett slutens ord om inspelningen. Compunctiochefen Andreas Runeson riktade mikrofonerna vid inspelningen av Nor, och han har gjort det på Klavikord. Hi-fi och brusreducering i all ära, men missa inte chansen att njuta ett gammalt knirkande klaver och metalltungornas slickande stränganslag. En kammarmusikalisk aromachock, jag lovar, klavikordet är här för att stanna.