Andreas Hourdakis Trio In a Barn

Andreas Hourdakis Trio
In a Barn
Brus & Knaster (Knaster 035)

Publicerad: fre, 2015-10-02 12:25

Andreas Hourdakis är en mångsidig gitarrist som har en bakgrund i hardcore-svängen. Det är kanske inget som direkt märks på In a Barn som är en lågmäld skiva. Hourdakis har sedermera gjort sig ett namn på den europeiska jazzscenen, mycket tack vare hans fina gästspel på pianisten Daniel Karlssons trioskiva ”Fusion for fish”, som belönades med en Grammis. Malmögitarristen spelar också i popband och tillsammans med musikerna Jeanette Lindström och Magnus Öström.

In a Barn spelades in i en lada norr om Stockholm och det är Hourdakis debut med sin egen trio, som innefattar basisten Martin Höper, och trumslagaren Ola Hultgren. På skivan gästar dessutom pianisten Daniel Karlsson på orgel. Trion har ett lågmält och lätt elegant sound. Musiken är disciplinerad där Hourdakis kompositionerna ledigt rör sig framåt. Det finns en luftig rymd i trion sound, musikerna hittar varandra väl och spelar i en eftertänksam lunk. Melodierna är vackert snidade och de mjuka improvisationerna skapar en harmoniskt blick som är sommarvarm och långsamt dröjande.

Öppningsspåret Ski Nautique drar visserligen upp tempot, men sen växlar musiken ned och hittar sin grundrytm. Trion bjuder på såväl fina samba-osande takter och bebop som tillsammans med popmusiksensibilitet skapar en lekfull klangvärld. I vissa stunder tänker jag på det svenska bandet Tape när jag hör trions musik.

Det låter precis så där svalt och laidback som jag vill att gitarrjazz ska vara. Jag tror att det är Hourdakis mångsidighet och bakgrund som gör att det blir mer än just en standardskiva av In a Barn. Här finns referenser till både popmusik, post-rock och jazz. Och mer pastorala tongångar, som på avslutande Lake. In a Barn är en fin skiva där det delikata samspelet och Hourdakis melodiska tema gärna gör att jag som lyssnare återvänder gång på gång.