Andy Moor Marker

Andy Moor
Marker
Unsound 14U

Publicerad: lör, 2010-01-02 21:01

Det är mycket rymd på ”Marker”. Andy Moor arbetar med tystnaden, använder gitarren som klangverktyg, går in i ett stort spektra av variationer. Han är mest känd som medlem i The Ex, har ett förflutet i närbesläktade Dog Faced Hermans, samarbetar ofta med elektroniska musiker som Kaffe Matthews och Yannis Kyriakides, den sistnämnda är även med och driver skivbolaget Unsound tillsammans med Moor och Isabelle Vigier.

Andy Moor har jobbat med teater- och filmmusik och skrivit musik till dansföreställningar. Delar av materialet på ”Marker” – Moors första soloalbum – härstammar från den typen av projekt, ”Truth in Numbers” skrevs till exempel ursprungligen för en teaterföreställning av Wim Wenders film ”Himmel Över Berlin” . Ett vackert melodiskt stycke. ”Alex” användes senare som huvudtemat i en annan scenproduktion, ”Clockwork Orange”, och har starka berättande drag, med en ständig känsla av att vara i rörelse.

De flesta låtarna är med sologitarr, ibland ”guitar overdubs”, han har lagt till flera lager i studion. På ”Uganda Fly” ekar de hackiga postpunkrötterna. ”From e to f” låter ungefär som ett Sonic Youth-intro. ”Myrka” är en av låtarna som tydligast bottnar i experimentell elektronisk musik, med lågmälda noiseinslag som kontrasteras mot okonventionella gitarrljud, där strängarna tycks böjas och vridas runt i bågar. Det längsta spåret ”3 a,m.” har en typisk nattkänsla, långsamt, meditativt, glider över föremål i olika rum, närmar sig en sovande människa, som kanske håller på att vakna. ”Naming the Animals” är suggestiv, mystisk. På ”Weather” hör man små avtryck av afrikansk musik.

Andy Moor har ett speciellt sound och ger sig ut på upptäcktsfärder som är fängslande att höra. Gitarren har många ansikten.