Angel 26000

Angel
26000
Editions Mego, eMego127

Av: Sven Rånlund

Publicerad: tis, 2011-11-15 22:15

Efter Pan Sonics frånfälle för ett år sedan har duohalvan Ilpo Väisänen hörts mindre än Mika Vainio, men det var ju väntat. Roligt därför att åter bekanta sig med Angel, Väisänens samarbete med Dirk Dresselhaus (Schneider TM). 26000 är deras femte skiva och den tredje på Editions Mego med musik som växer för varje lyssning, elektroakustisk musik från mörkrets hjärta.

Nu har ju både svärta och drone många nyanser, som bekant. Angel ramar in skivan med två längre stycken som inledning och avslutning, däremellan två mer lekfullt improviserade rytmiska mellanspel (In”, ”Out”) och så ”Dark Matter Leak”, kärva, hårt sprakande ljud som kunde varit hämtade från någon en av Pan Sonics sena aggressiva technoplattor.

Men det är de två längre låtarna som förgyller 26000. Hildur Gudnadottir medverkar på cello och något hon kallar för hallodrone (en cello som skickar rundgång genom instrumentet), Oren Ambarachi spelar gitarr och BJ Nilsen bidrar med fältinspelningar och ljudbearbetning.

Och det är här, i den täta sammansmältningen av akustiska och elektroniska instrument och andra ljudkällor som det verkligen lyckas bra. En fysisk kraft tränger fram mellan dronelagren, ekon som av brustet trä, spräckta oscillatorer, kraftig nederbörd. Det är svårt att veta vem som gör vad, och det är just det som är storheten: den kompakta tätheten, flimrande rundgångsniose, långsamma vågrörelser, skirande glitch. Änglars musik, en sfärernas nutida elektroakustik med smak av bränd jord och stål.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry