Angel

Angel
Angel
ILK 157CD
(improv)

Publicerad: ons, 2010-05-26 21:41

Angel är en ung dansk/norsk trio med Stephan Sieben, gitarr, Håkon Berre, trummor och Adam Pultz Melbye på bas. Gruppen sammanför tre starka röster från den danska improvscenen och spelar intensiv ”fire music”, där musiken bär drag av såväl europeisk och amerikansk frijazz som metal och punk.

Deras debut på danska bolaget ILK slingar sig som en orm mellan gnisslande improvisation och öronprovocerande metal.”John” öppnar med en vägg av gitarrfeedback och tunga basgångar. Det intensivt och meckigt från början och Stephan Sieben låter som en yngre Sonny Sharrock. Han spelar vilt mellan rundgång och dissonanta ackord och riff. Om Lightning Bolt någon gång vill utöka med gitarr är han mannen att fråga. Ingen tvekan om den saken.

Musiken är i grunden väldigt rytmisk. Håkon Berre spelar precist och hårt på låtar som ”Sue” och ”Me ”. På den korta ”Chicks” har trio ett mer nedtonat ögonblick, där Siebens gitarr istället ger ifrån sig ensliga rymdtoner, medan Berre spelar i små snabba rörelser på trummor och cymbaler. Adam Pultz Melbye går från utåtriktade attacker till mer introverta och utdragna droner. Resultatet är påträngande och fint. På ”Heaven” kastas jag in i tumultet igen, där trion åter förflyttar gränserna för instrumentens förmåga. Gitarren brötar, basen gråter och trummornas virvlar dränker musiken i larm.

Stephan Siebens, som också spelar i sekten och Big bombastic collective, båda på ILK, har en stil som gör det lätt att dra paralleller med supergruppen Last Exit, där också det hårda och kaotiska tillåts ta mycket plats. Jag imponeras av hans bredd, hans spelar igenom såväl kaotiska och mer traditionella jazzstrukturer snyggt. Ska bli spännande att se hur han kommer att utvecklas framöver.

Håkon Berre och Adam Pultz Melbye, som tidigare gett ut skivan ”A tale of three cities” tillsammans med frijazzlegenden Peter Brötzmann, spelar också tight och avspänt i de mest komplexa stunder. Det är en trio begåvade musiker och deras förening av frijazz, punk och metal är intressant. Det är tre element som kan sammanfogas, även om det inte alltid är självklart, med gott resultat. Speciellt när musikerna är lika vitala som i Angel - då står musiken i ljusan låga.