Angles: Every women

Angles
Every woman is a Tree
Clean Feed 112

Publicerad: sön, 2009-10-04 23:42

Altsaxofonisten Martin Küchens projekt Angles är lika fräsande politiskt som musikaliskt. Med låttitlar som ”My world of Mines”, ”Let´s talk about the Weather (and not about the war)” och ”Peace is not for us” riktar han (och gruppen) kritiken mot bland annat USA:s ockupation av Irak, rasism och Israels politik. Nyttigt med musik som aktivt tar ställning!

Abstraktionerna hos Küchens andra improvisatoriska sida – som på soloskivan ”Homo Sacer”, med gruppen Looper och i andra sammanhang – är här som bortblåsta. Angles är en sextett med en välkänd uppställning svenska jazzmusiker som är ytterst konkret. Även om det handlar om frijazz är det en strukturerad sådan med förutbestämda arrangemang, groove och rytmisk klarhet. Och det är bra – många gånger riktigt bra.

Sex låtar med stor variation där alla instrumenten får ta plats: Küchens sax, Magnus Broos trumpet, Johan Berthlings bas, Kjell Nordesons trummor, Mattias Ståhls vibrafon och Mats Äleklints trombon. Inspelningen är gjord av Sveriges Radios P2 på Ugglan i Stockholm i mars 2007 och släpps på det portugisiska bolaget Clean Feed.

Trombonisten Äleklint ses glädjande nog allt oftare på den svenska improvisations- och jazzscenen. Att han behärskar instrumentet märks, det framtunga soundet skär och skorrar i både skrivna arr och solon. Det ger tyngd och kontrasterar fint mot framförallt Mattias Ståhls vibrafon vars toner nästan glittrar i jämförelse.

Den instrumentella bredden ger aningar om soundet på många ”new thing”-skivor på Blue Note på 60-talet. Inte minst på inledande ”Peace are not for us” som är ett underbart låtbygge som tar start med droner från Berthlings bas och Küchens melankoliskt sorgsna altsax. Hela låten känns som ett rop på hjälp, ett rop efter uppmärksamhet. Den framträder som ett synliggörande av den enskilda och sårbara människan som oförtjänt står som offer i alla konflikthärdar.

Förutom de skrivna partierna hålls låtarna samman av Berthling och Nordeson i den förträffliga rytmsektionen. Nordeson håller uppe energin med sitt oerhört drivna trumspel. Virveltrumman står i centrum för de polyrytmiska inslagen , framförallt på den uttrycksfulla ”My world of mines”. Här finns också dofter från de östeuropeiska tongångar som ofta återfinns i Küchens grupp Exploding Customer där även Kjell Nordeson ingår. Angles är dock inte lika oborstade som Exploding Customers.

I det mesta lyckas Angles forma ett eget sound. Ett sound som står på egna ben och är både fräscht och kreativt. Musiken är ytterst väl framförd, vital, distinkt och med goda soloframträdanden. Ett önskemål är ändå att gruppen särskiljs från Exploding Customer, vaga aningar här och där är inga problem, men det är synd att göra Angles till ett utbyggt Exploding Customer som exempelvis i den – i och för sig bra – uppnosiga och studsiga ”Let´s talk about the weather (And not about the war)”. Låt Angles vara Angles! Därmed inget ont ord sagt om förnämliga Exploding Customer.

Kritiken överskuggar dock inte det goda helhetsintrycket. Angles jazz är av mycket god klass.