Angola Soundtrack 2: Hypnosis, Distortions & Other Sonic Innovations

Diverse Artister
Analog Africa AALP075

Publicerad: tis, 2014-04-29 23:34

Analog Africa har precis släppt en första skiva med brasiliansk musik. Samlingen Siriá med Mestre Cupijó e Seu Ritmo. Ingen ny musik så klart, från 70-talet. Jag kommer säkert att återkomma till den vid ett annat tillfälle och koncentrerar mig nu på skivbolagets förra utgåva som inte tar sig in på okänd mark utan är en andra volym med låtar från Angola, med musik som ofta hamnat i skuggan jämfört med 60- och 70-talens artister från Kongo-Kinshasa och hela afrobeatscenen. Volym 1 var en vinnare från första till sista låt och detsamma gäller uppföljaren.

Sex av banden/artisterna känns igen från den första samlingen, annars är det andra namn som kastar sig ut i Kongoslingrande elgitarrer och det där varma, feta soundet som kännetecknar så mycket afrikansk musik från 70-talet. Mellan 1969 och 1978 spelades det in ca 800 skivor i Angola, främst singlar, svårt att säga något vettigt om urvalet mer än att kvaliteten är hög och att Samy Ben Redjeb (Analog Africa) är en mästare på att vaska fram guldkorn.

Ska jag nämna några låtar så är Oscar Neves "Mabelé" två och en halv minut med en sugande, snabb rytm och sång och gitarr som jagar upp en stort leende. "Bazooka" med Carlo Lamartine & Aguias Reais är en annan av många låtar där slagverk och gitarr är i förgrunden, ibland instrumentalt, ibland med sång. På Dimba Diangolas "Despedida" är sången mest korta utrop, kommentarer kanske, till bandet, som låter som de spelar live på en liten, uppsluppen klubb.

Ett par lugnare låtar finns också, som tar in strimmor av melankoli och längtan, Os Kiezos smyger fram "Saudades de Luanda" och skivan avslutas med Teta Landos "Fuguei na Escola (Para Jogar a Bola)", en ballad som startar med akustisk gitarr, fortsätter med inlevelsefull sång, elgitarr, och skön 60-tals-pop-känsla.

Givetvis finns det mycket att läsa också. Liner notes på 44 sidor, många bilder, ett samarbete med Angolas nationalbibliotek i Luanda.