Anna von Hausswolff: Ceremony

Anna von Hausswolff
Ceremony
Kning Disk KD097 (Playground)

Publicerad: mån, 2012-12-17 11:07

Mycket av det som är så bra med Anna von Hausswolffs andra album var även tydligt när jag såg henne live på Stora Teatern i Göteborg för en tid sedan. Den där märkliga kombinationen av en artist, sångerska, musiker som samtidigt är så självklar i sitt uttryck och helt öppen för nya impulser. Omöjligt att kånka omkring med en kyrkorgel på en turné, hon har skaffat en synth som kan återskapa orgelsoundet från skivan, gömmer rösten till en början, låter bandet gå in i ett malande, molande dronemörker, säkert präglat av studier i Earth och den typen av band, och så – pang – kommer den, rösten, sången, texterna som på olika sätt kretsar kring sorg, en ceremoni, över en närstående som gått bort.

Det är någonting helt annat än första skivan, minns jag att Kning-Mattias uttryckte det, någon vecka innan jag fick skivan mitt under semestern. Konstigt att träda in i kyrkomörker när solen skiner och svalorna sicksackar ovanför färgburkarna. Men Ceremony fastnade med en gång, jag trodde att jag tröttnat på dronemuller, men här fyller det en funktion, tyngden behövs för att ljuset, de flygande melodierna, ska få en extra skärpa, och kombinationen av olika element skapar en omtumlande helhet.

Jag har återvänt gång på gång till "Sova", den enda låten med svensk text, i en annan tidning skrev jag att det är den bästa låten jag har hört i år. Det tycker jag fortfarande. "Red Sun" är fantastisk där endast rösten och orgeln skapar en stark närvarokänsla. "Mountains Crave", "Liturgy of Light" och "Funeral for my Future Children" är tre helt olika slags låtar, men de förenas av melodier som lyfter sig långt över det ceremoniella sorgearbetet.

Det slår mig nu att jag inte vet om omvärlden har uppmärksammat Anna von Hausswolff. Ja, förutom i Danmark, hon bor numera i Köpenhamn. På hennes hemsida kan man läsa att Ceremony recenserats i tyska och polska tidningar. Bland annat. Men i England och USA? Hon är ju långt bättre än många superhyllade brittiska och amerikanska sångerskor. Kanske är Anna von Hausswolff Sveriges bäst bevarade hemlighet. Än så länge.