Antti Tolvi Taikuri Tali

Antti Tolvi
Taikuri Tali
Ikuisuus Iku-040

Publicerad: ons, 2014-06-25 22:03

Antti Tolvi har bland annat spelat med Lau Nau, Rauhan Orkesteri och Lauhkeat Lampaat. Musikaliskt är han självlärd och började göra musik tillsammans med sin bror hemma på gården på den finska västkusten. Han har studerat minimalism i Indien, lirat improv och gjort en rund i den finska skogsfolkscenen. Sedan tidigare har han också släppt ett solopianoalbum. Efter år av intensivt frijazzande med Rauhan Orkesteri flyttade Tolvi till ön Kemiö tillsammans med sin partner Laura Naukkarinen (Lau Nau). På plats på landet började han fokusera mer på sin solokarriär och förflyttningen från kaos och speed till harmonier och övertoner blev resultatet av det. När jag lyssnar på hans nya soloalbum, som gett ut på det finska skivbolaget Ikuisuus är det som om världar där Antti Tolvi tidigare verkat plötsligt kolliderar. Musikaliskt är det som att stirra in i en målning av Henri Rousseau, där musiken är färgrik och myllrande. Till en början är det svårt att sätta fingret på vad jag hör, men sakta öppnar sig kompositionerna och det finns trådar till både new age à la Ariel Kalma och Terry Rileys minimalism. Det urstarka melodier och kompositionerna är både intensiva och intressanta. Med hjälp av syntar och blåsinstrument skapar Tolvi repetitiva tillstånd som stundtals angränsar till det magiska. Det handlar inte så mycket om de enskilda låtarna utan om den ständiga rörelsen, den myllrande strömmen som är fylld av detaljer där till synes små och enkla melodier plötsligt dubbelexponeras i regnbågens färger. Det är som en vidöppen djungel av ljud där exotiska fåglar kvittrar och granna fjäderdräkter spänns om vartannat.