a.P.A.t.T. Black & White Mass

a.P.A.t.T.
Black & White Mass
Pickled Egg Records Egg 68

Av: Mats Gustafsson

Publicerad: mån, 2010-01-11 13:01

Det har hänt mer än en gång att människor i min närhet beskrivit den musik jag lyssnar på som konstig, rörig, genreöverskridande, abstrakt, flummig och gud vet vad, och till viss del har de kanske haft rätt. Vad jag dock vet med säkerhet är att de aldrig någonsin lyssnat på något så förvirrande och mångfacetterat som Liverpoolbaserade a.P.A.t.T. Ska jag vara helt ärlig är jag inte säker på att jag gjort det ens själv.

Pickled Egg har en tradition av att släppa genrebefruktande musik men ingen har tagit saker och ting till extremer som denna sextett. Här serveras ett kollagelikt smörgåsbord av all musik som finns i princip varje alternativ skivsamling. Minimalistisk synth övergår i beatorienterad pop som steg för steg tuggas sönder av gitarrväggar armerade med distorsion. Trögflytande electronica genomgår mental härdsmälta i ett oväntat noiseinferno och härnäst i tur står en metamorfos som börjar någonstans kring experimentell kammarmusik och via shamanistisk resonans och jazz slutar någonstans vid hårdkokt techno badande i etnicitet. Lägg där till spår av punk, country, ska, karnevalmusik, postrock, hårdrock, metall, blues, psykedelia, folk, zigenarmusik och hip hop och jag antar att du liksom jag inte har en aning om var dessa sex personer befinner sig. För att tala klartext är det här så musikaliskt förvirrande att Frank Zappa, Bablicon, Captain Beefheart och Sun City Girls mest utflippade alster framstår som fullt normala och omedelbart självklara.

Jag kan inte avgöra om det här är bra eller inte men den som gillar när musik tar oväntade vägval och som förtjusas av band som i ordets verkliga bemärkelse skapar något unikt kommer att fascineras hela vägen igenom skivans 27 spår. För egen del kommer jag om vartannat att älska och hata ”Black & White Mass” men jag vet att den kommer att få väldigt mycket speltid.