Apparat Walls

Apparat
Walls
Shitkatapult Strike 84 CD

Av: Tobias Norström

Publicerad: mån, 2010-01-04 15:00

Sascha Ring gjorde ifjol en avstickare från sitt vanliga IDM-uttryck som Apparat, när han tillsammans med Berlinkollegan Ellen Allien spelade in den i Sverige ganska negligerade ”Orchestra of Bubbles”. Det handlade då mer om den senares hemmatrakter när albumet dominerades av Ellen Alliens minimala techno snarare än Apparats mer melodiska digitala utflykter.

På nya skivan ”Walls” är Apparat dock tillbaka på hemmaplan. Det märks att den rutinerade electronica-producenten vill förnya sig. ”Walls” är därför ett kluvet album. Dels knyter det an till Sascha Rings tidigare karriär med tighta och emellanåt episka instrumentala kompositioner men det görs även en hel del avstickare som aspirerar på något slags poputtryck. På fyra av skivans 13 spår gästar en soulröst tillhörande en viss Raz Ohara, säkert välkänd för Berlins klubbscen och dess anhängare men föga intressant för oss lyssnare som vill åt den där downtempo-nostalgin i Apparats musik. Det är tydligt hur Sascha Ring haft idén om att uttrycka något nytt och fräschare genom sin musik men i praktiken misslyckats ganska ödesdigert och spåren med Raz Ohara känns mer som en billig Junior Boys-pastisch än något intressant och nytt.

Om man istället ser till skivans andra del, som mer är bunden till ett etablerat Apparat-uttryck, så fungerar kompositionerna avsevärt mycket bättre. Med full kontroll slänger sig den etablerade berlinaren med inspiration från föregångaren Four Tet men bjuder även på några mer utsvävande stycken med förankring i franska M83s elektroniska shoegazemattor.

”Walls” är dock en skiva vars kluvenhet arbetar emot lyssnaren. Man kastas mellan intressanta elektroniska ljudutflykter, fyllda av melodiös harmoni, och fula – på gränsen till pekorala – försök till ett poputtryck som till synes verkar vara utom Sascha Rings räckhåll.